Trafikverket beslutar om Östlig förbindelse i höst

I höst beslutar Trafikverket hur Östlig förbindelse kan byggas, om politikerna ändrar sig
I höst beslutar Trafikverket hur Östlig förbindelse kan byggas, om politikerna ändrar sig
Motorvägstunneln Östlig förbindelse stoppades av regeringen.
Men tunnelidén lever vidare.
I höst beslutar Trafikverket om vilken mark som ska avsättas för tunneln, om politikerna ändrar sig och bestämmer sig för att trots allt bygga den underjordiska autostradan.

I höstas strök regeringen tunnelförslaget Östlig förbindelse i sin Nationella plan där kommande väg- och järnvägssatsningar presenterades.

Därmed stoppade Trafikverket planarbetet för tunneln som annars var tänkt att gå mellan Nacka och Stockholm.

– Det arbetet är helt avslutat, säger Helena Sundberg, regionchef på Trafikverket.

Inte tvärstopp

Utredningsarbetet har dock inte tvärbromsat utredandet. För närvarande pågår ett arbete inom Trafikverket att ta fram förslag om vilken mark som ska avsättas för tunnelbygget, om politikerna i framtiden ändrar sig och bestämmer sig för att trots allt bygga Östlig förbindelse.

– Trafikverket har hållit på ett tag att utreda tunnleprojektet och har en del kunskap som vi inte vill ska gå till spillo, kunskap som man kan använda i framtiden om man vill. Östlig förbindelse är även ett riksintresse, vi är skyldiga att peka ut mark, säger Helena Sundberg.

Vad innebär riksintresse?

– Det innebär att vi pekar ut markområden som kan innebära inskränkningar för annan ny bebyggelse.

Trafikverket håller för närvarande på att utreda åtta ”varianter” av tunnelsträckning och trafikplatslägen och kommer att välja ett alternativ när utredningen är klar. Helena Sundberg kan i dag inte precisera närmare hur de olika ”varianterna” ser ut men Trafikverket skissar på tre trafikplatser, en i Nacka och två i Stockholm, de senare i Frihamnen och Ropsten.

– Det här förslaget beräknar vi ha klart i maj. Sen kommer vi att föra en dialog med kommuner och landstinget. Sen har vi för avsikt att skicka ut förslaget på remiss till sommaren eller hösten.

Trafikverket kan sedan ta ett beslut i november vilket av alternativen verket väljer.

Dialog med Nacka och Stockholm

Dialogen med kommunerna, Nacka och Stockholm, liksom med landstinget, kommer att vara viktig, enligt Sundberg, de två kommunerna som närmast berörs av tunneln bygger mycket nya bostäder och är i behov av mark.

– Vi har skyldighet att ha en dialog med kommunerna och länsstyrelsen. ibland kan det bli inskränkningar för byggplaner. Det är klart att det finns behov av nya bostäder, det är oerhört viktigt. Det svåra för oss är att det inte ska innebära för stora inskränkningar i byggandet, det är en svår avvägning men vi gör det i nära samarbete med Stockholm och Nacka, säger Helena Sundberg.

Efter att regeringen strök tunneltankarna i höstas fortsätter i dag en handfull tjänstemän på Trafikverket plus ett antal konsulter att arbeta med hur en framtida Östlig förbindelse kan byggas om politikerna ändrar sig i framtiden. Trafikverkets budget för arbetet är cirka 20 miljoner kronor.

Kommer Östlig förbindelse någonsin att byggas?

– Det har jag ingen uppfattning om. Den som lever får se, säger Helena Sundberg.