Min lokala hjälte

Så trampar du bäst genom södra Stockholm

Nu finns en alternativ cykelkarta med nio slingor genom söderort.
Nu finns en alternativ cykelkarta med nio slingor genom söderort.
cykel
Cyklist på Pepparvägen i Hökarängen.
Nu finns en alternativ cykelkarta för söderort.
Kartan lyfter fram nio slingor mellan stadsdelarna på gröna linjen, och bygger på intervjuer med 55 cyklande söderortsbor.

Det är för ont med tvärförbindelser mellan söderorts stadsdelar. Det menar personerna bakom Bomassan, den invånarstyrda bomässan i Hökarängen.

Vi vill få grannskapen att närma sig varandra

Jens Strandberg

Därför lanserar de nu, i samarbete med arkitektkontoret Spridd, en alternativ cykelkarta.

– Staden är inte bara centrum och periferi, vi behöver tänka i flera riktningar. Kartan är ett försök att knyta samman de här stadsdelarna som ligger i söderort. Vi vill få grannskapen att närma sig varandra, säger Jens Strandberg, projektledare för Bomassan.

Kartan sträcker sig från Älvsjö och Hagsätra i väst till Skarpnäck och Flatensjön i öst. Den bygger på intervjuer med 55 cyklande invånare i söderort.

– Den är baserad på hur folk faktiskt cyklar, så vägarna är lite trevligare än bara de stora ”E4-orna” för cyklister, säger Jens Strandberg.

cykelkarta

Söderorts alternativa cykelkarta lyfter fram nio rekommenderade slingor. Karta: Bomassan/Spridd

Kartan är ingen komplett guide gata för gata. Den lyfter istället fram nio tänkbara färdvägar mellan olika besöksmål i östra söderort.

Ett par exempel är Shoppingslingan, som är 6,5 kilometer och löper mellan Svedmyra och Farsta centrum, och Kulturslingan som går mellan Cyklopen i Högdalen och Bagis Folkets hus.

Kulturhuset Cyklopen i Högdalen, en av ändpunkterna på Kulturslingan. Foto: Mitt i

Längst är Västra naturslingan med sina elva kilometer mellan Högdalen och sjön Orlången i Huddinge.

Kartan är även utmärkt med sevärdheter, kulturupplevelser, natur- och bad, historiska platser samt mat & dryck. Dessutom ett par platser för cykelservice.

Dags för en tvärbana till?

Jens Strandberg hoppas att cykelkartan kan bli ett embryo till bättre infrastruktur på tvären i förorten.

– Jag hoppas att den väcker en diskussion. Kan det kanske bli en tvärbana härute i framtiden?

Vill man ha ett exemplar av den alternativa cykelkartan får man bege sig till Grannskapskontoret på Pepparvägen 1 i Hökarängen. Tanken är att den framöver också ska finnas på lokala bibliotek.