”Tre gånger fler till Kastellet med linfärjan”

Linfärjan har varit en framgång.
Linfärjan har varit en framgång.
Vaxholms fästning har haft tre gånger fler besökare i år, jämfört med förra året. – Kastellet har nog fått reklam genom den nya linfärjan, säger Lars Lindgren (M), kommunalråd i Vaxholm.

Ungefär 49 000 besökare tog den nya linfärjan till Vaxholms fästning. Det skriver Vaxholm stad i en summering av den första säsongen med den nya färjan. Enligt staden innebär det att antalet besökare till Kastellet uppskattningsvis tredubblats jämfört med året innan.

– Det har varit en fantastisk succé den här sommaren. Det visar att det finns ett behov av den här färjan, säger Lars Lindgren (M), kommunalråd i Vaxholm.

– Det är säkert ett resultat av att Kastellet fått reklam genom linfärjan, och många har varit nyfikna både på linfärjan och Kastellet.

I summeringen skriver kommunen att antalet resande – cirka 98 000 enkelresor – överstigit förväntningarna som både staden, Statens fastighetsverk och Färjerederiet haft inför den första säsongen med linfärjan.

– Det är mer än dubbelt så många som vi trodde, säger Lars Lindgren.

– Och vad jag förstår har taxibåtarna också gått bra. Det har varit en bra sommar.

Vaxholms stad, Statens fastighetsverk och Trafikverket Färjerederiet står bakom det treåriga försöket med linfärjan. Trafikstart för färjan nästa år blir i maj.

Tror du att det kan bli färre resor till Kastellet nästa år, när linfärjan inte längre har nyhetens behag?

– Det tror jag inte. Vi har en miljon besökare i Vaxholm varje sommar. Då är det inte så konstigt att 50 000 besökare hittar dit. Så kan det säkert bli nästa sommar också.