Tre nya stationer växer fram samtidigt

Stationsområdet och de kommande bostäderna hamnar här, på det stora fältet mellan Hallstens väg i Vega och Hermanstorp i Handen. Över 4 000 personer kommer dagligen stiga på tåget vid Vega station om 10-15 år.
Stationsområdet och de kommande bostäderna hamnar här, på det stora fältet mellan Hallstens väg i Vega och Hermanstorp i Handen. Över 4 000 personer kommer dagligen stiga på tåget vid Vega station om 10-15 år.
Nya Tungelsta station när den står helt färdig 2017. Bland annat får entrén glasparti, det blir hiss upp till stationen och flera bilparkeringer runt omkring.
Nya Tungelsta station när den står helt färdig 2017. Bland annat får entrén glasparti, det blir hiss upp till stationen och flera bilparkeringer runt omkring.
Nya Tungelsta station när den står helt klar 2017.
Nya Tungelsta station när den står helt klar 2017.
Nya Tungelsta station när den står helt klar 2017.
Nya Tungelsta station när den står helt klar 2017.
Så här ska Vega station se ut när den står klar 2019. Busstation, kiosk/kafé och 150 infarts- och boendeparkeringar kommer att finnas i området.
Så här ska Vega station se ut när den står klar 2019. Busstation, kiosk/kafé och 150 infarts- och boendeparkeringar kommer att finnas i området.
Platsen för Haningeterrassen och den numera avstängda Handens bussterminal. I dag ser det ut såhär på platsen. Den nya, underjordiska bussterminalen börjar byggas i sommar och väntas klar 2018.
Platsen för Haningeterrassen och den numera avstängda Handens bussterminal. I dag ser det ut såhär på platsen. Den nya, underjordiska bussterminalen börjar byggas i sommar och väntas klar 2018.
Mitt under Haninges stora byggboom av tåg- och busstationer föreslår nu KD att Handens pendeltågsstation, likt nya bussterminalen, grävs ner och hamnar i underjorden, och närmare Haninge centrum.

Två lyftkranar reser sig över byggarbetsplatsen Vega station.

Plötsligt rusar tåget från Handen till Skogås förbi. Här ska Haninges sjunde pendeltågsstation stå klar 2019.

Och tågresenärerna är de enda som får följa arbetet från första parkett. För runt byggarbetsplatsen finns bara ett stort tomt fält, ett ingenmansland.

Men nu sätts byggställningar upp, grundarbeten görs, leveranser kommer till grindarna. Och sprängningar förbereds. 6 000 kubikmeter berg måste bort för att inrymma de nya spåren mot Skogås.

Just där vi står ska den nya perrongen hamna. Arbetet startar i sommar.

– Det gäller att vi utnyttjar sommarens tågavstängda tid så mycket som möjligt. Både vi, entreprenören och närboende vill ju få stationen klar så fort som möjligt. Men själva stationshuset dröjer, det kommer på plats sist av allt, säger Gunnar Hammar, Trafikverkets projektledare.

De enstaka bostadshus som finns i området, ligger på kullen ovanför oss. Kurt Gustafsson, klädd i kraftiga öronkåpor, har just borrat hål i berget.

– Det kommer nog att skaka en del i kåkarna däruppe när vi spränger, säger han.

Om några år kommer husen däruppe, förutom pendeltåget och en stor station att få sällskap av tusentals nya grannar. Förutom 3 000 bostäder i närområdet blir det torg, cykelhus, busstation och 150 infartsparkeringar vid.

I bottenplanen runt stationsområdet blir det butiker eller service. Hittills är det helt klart att med åtminstone ett kafé eller kiosk.

Befolkningen i Haninge beräknas öka med 32 procent mellan 2007 och 2030, och inte på 40 år har det byggts så mycket i kommunen som nu.

Och det handlar alltså inte bara om bostäder. Inte mindre än tre nya stationer byggs nu samtidigt. Samtidigt som Vega station uppförs så byggs både Handens nya underjordiska bussterminal inom Haningeterrassprojektet, och Tungelstas nya station.

Tungelstas stationshus ska vara klart till hösten, parkeringsplatser väntas klara till våren 2017 och först i slutet av 2017 är hela stationen i bruk.

– Det blir ett väldigt omfattande och oerhört intensivt jobb i sommar i Tungelsta. En del av gångtunneln är färdiggjuten och klar, men i sommar kommer vi bland annat att montera stålstommar och glas till nya entrén, säger Gunnar Hammar.

Broar över spåren kommer också att byggas klart i området. Allt samtidigt som dubbelspårsutbyggnaden på Nynäsbanan pågår för fullt mellan Tungelsta och Hemfosa.

– I samband med att vi bygger ut till dubbelspår tar vi bort bommarna till plankorsningarna. Antingen gör vi broar eller så gör vi om vägdragningarna. Det blir två gång- och cykelbroar i Tungelsta, och de blir ridbara Det är ju väldigt mycket hästar i området, säger Gunnar Hammar.

Bygglasterna har gått i skytteltrafik i Tungelsta det senaste året.

– Byggtrafiken kommer ju vara fortsatt intensiv under sommaren. Ungefär 150 man kommer att arbeta vid stationsområdet i sommar. Vi har en tuff tidsplan i Tungelsta, men entreprenören har följt den på ett väldigt bra sätt, säger Gunnar Hammar.

Den ursprungliga planen för Vega var att stationen skulle stå klar redan i slutet av 2017, men grundförhållandena blev tuffare än väntat och nu är det alltså första kvartalet 2019 som gäller.

– Men det finns inget som i dag tyder på att vi inte håller de gällande tidsplanerna, säger Gunnar Hammar.

När nya stadsdelen Vega är fullt utbyggd om 10-15 år, väntas runt 4 200 människor stiga på tåget vid Vega station. Resan till T-centralen kommer att ta 25 minuter. Enligt SL väntas bilresorna minska med 800 resor per dag genom Vega station,

Haningeterrassens bussterminal har även den dragits med förseningar, men den ska nu börja byggas i juni enligt nuvarande plan.

– Det som gäller nu för bussterminalen är byggstart och etablering i juni och sedan cirka två års byggtid, säger Haninges mark- och exploateringschef Britta Orring.

Vad betyder nya stationerna för dig?

Nevzat Polat, 34, Ahmet Polat, 60, från Handen (arbetar på Vegabaren):

– Jag kan absolut tänka mig att Vega station får betydelse för oss. Det är inte så lätt för kunder att komma till Vegabaren om man saknar bil. Med nya tågstationen kan till exempel Nynäshamnsbor lättare komma till oss. För att en station ska vara bra så ska det vara lätt att ta sig dit, och så behövs en kiosk. Alltid bra för den som behöver snus! säger Nevzat Polat.
Caroline Hagström, 29, Vega:

– Den betyder att jag förmodligen kommer att ta tåget från Vega station dagligen, vilket känns skönt. Jag åker mycket kollektivt. En bra station ska ha en matvarubutik intill, så man kan handla mjölk och smör och sådant på vägen hem.
Ingrid Samuelsen, 84, Vega:

– Jag är pensionär och åker inte så mycket kollektivt i dag, men ser fram emot vår pendeltågsstation. Jag bor på Tromsövägen i norra Vega, en bra bit från kommande station, så jag hoppas på bra bussförbindelser dit. För jag kommer att åka. Stationen blir väldigt viktig. Livsmedelsbutik och kafé vore bra intill.
Fredrik Blomqvist, 39, Handen:

– För mig personligen betyder det inte jättemycket, jag bor vid Port 73 och åker mest buss till Vega och tillbaka för att hämta eller lämna barn. Jag kommer nog inte att använda Vega station så mycket, men generellt är det ju jättebra att det blir bättre kommunikationer i Haninge.
Maria Skotte, 38, Hemfosa:

– Det är jättebra för Tungelsta med ny station, framför allt om man kommer att kunna få skydd när man väntar i regn och snö. Viktigt också att det blir bra cykelvägar in till stationen. Det ska kännas bra när man är på väg att ta tåget härifrån.

KD: ”Gräv ner pendeltågsstationen”

Förslaget motiveras med att man vill underlätta bostadsbyggandet i den kommande stadskärnan.

– Genom att flytta pendeltågsstationen kan nya bostäder planeras där spåren i dag hindrar planerna på grund av platskrav och buller, säger Patrik Romare (KD).

KD menar att det även är viktigt för befintliga bebyggelsen att stationen hamnar närmare Haninge centrum.

– Många fler invånare får kortare avstånd till stationen, samtidigt som anslutningen till nya bussterminalen inte försämras, säger Patrik Romare.