Trött på bilköer? Kör mer som en robot!

En liten störning sprider sig snabbt som en våg bakåt och kan skapa stora köer.
En liten störning sprider sig snabbt som en våg bakåt och kan skapa stora köer.
För den som bilpendlar från Åkersberga börjar morgonköerna redan efter Stavabacken. Vallentunabor får börja köa direkt på Arningeleden och Vaxholmsbor trängs för att komma ut på E18 vid Arninge.
Bilköerna är ett faktum för bilpendlare från nordost. Men går det att göra något åt dem? Mitt i har talat med forskare och trafikplanerare.

Kommunerna i nordost växer så att det knakar. Men infrastrukturen i trafiken hänger inte med. Effekten blir bilköer som ringlar sig långa, framförallt i morgonrusningen.
Säg den Vallentunabilist som inte suckat över att få börja krypköra direkt på Arningevägen eller den Österåkersbo som inte svurit till när de tagit stopp redan efter Stavabacken.

Flaskhalsarna i vägtrafiken till och från Nordostkommunerna är många.

– Det är viktigt att framkomligheten förbättras för att folk ska kunna ta sig till jobbet på ett så bra sätt som möjligt. Det är stort problem i nordost men inte bara utan i hela länet, säger Shula Gladnikoff, samordnare för nätverket Stockholm Nordost som lobbar för infrastrukturfrågor med nordostkommunernas bästa för ögonen.
– Att vi gör det gemensamt och skapar förståelse för hur nordostsektorn hänger ihop är meningsfullt, säger hon.
Vissa saker har kommunerna fått gehör för. Ett exempel är att Trafikverket faktiskt bygger om Roslags Näsby trafikplats. Att få till en satsning på att bredda den enfiliga Löttingetunneln där Norrortsleden korsar Arningevägen finns däremot inte med i Trafikverkets så kallade länsplan för infrastruktursatsningar.
– Den var underdimensionerad redan när den byggdes och det tjatade vi om redan då, säger Shula Gladnikoff.
Ytterligare en sak som tros kunna få bukt med köerna är bättre kollektivtrafik, att Roslagsbanans Kårstagren kommer igång med tätare trafik och fler bussar på Norrortsleden.
– Busskörfält på E18 är också en sak som är på gång, säger Shula Gladnikoff.
Stora vägsatsningar tar dock tid. Men det finns faktiskt saker som bilisterna själva kan gör för att motverka köer.


Kör mer som en robot, tipsar Maria Börjesson, forskare vid Centrum för Transportstudier på Kungliga Tekniska Högskolan.

– Det är klassiska råd. Att försöka hålla en jämn hastighet, att inte byta fil i onödan och tillämpa blixtlås principen för att släppa fram andra. Det är så robotar kör, säger hon.

Att det blir bilkö på en väg beror helt enkelt på att vägen är nära att nå sin toppkapacitet. Ett mindre hinder längre fram på vägen kan därför få stora konsekvenser.
– När det uppstår en liten störning så slår det bakåt. Om några bilar måste bromsa in sprider det sig bakåt, som en våg i en vattenledning, säger Erik Jenelius, också forskare på Centrum för transportforskning.
Han berättar att forskare studerat just vattenflöden för att få förståelse för hur trafikflöden fungerar. Precis som vattnet försöker bilisterna ta de enklaste vägarna fram.

– Det är naturligt att man som bilist själv försöker ta sig fram så fort som möjligt, kanske genom att byta fil och köra på där det är fritt. Men det är inte bra för trafiken som helhet att inte alla tänker på sig,

säger Erik Jenelius.
Men det är dock inte säkert att köfria vägar är det självklara målet. I alla fall inte om man vill minska bilismen, menar Maria Börjesson.
– Köer skrämmer resenärerna. Går köerna ner däremot vill fler åka bil. Man kan räkna ut sådant här med ”Choice modeling”. En modell som fick Nobelpriset i Ekonomi år 2000.

Fakta

Kul i bilkön - etikettexperten tipsar

Etikettexperten Mats Danielsson om dos and don´ts i bilkön.

???Se bilkön som en möjlighet och inte ett problem. Du kan inte göra någonting åt den. Så utnyttja tiden i stället.

???Lyssna på en ljudbok.

???Prata högt för dig själv. (Skäms du för det så låtsas att du pratar i en handsfree).

??? Är ni fler personer i bilen se till att umgås och ha trevligt. Prata om något som är viktigt i stället för att klaga över kön.

???Tuta inte, trängs inte. Du sprider dålig stämning omkring dig. Dessutom påverkar det trafiken länge fram och bak.

???Bilen är ett privat rum i offentligheten sfär. Därför är det ok att:
Sjunga högt – så länge bilrutan inte är nedvevad.
Äta – gör det trevligt för dig, duka upp mackan på en servett på passagerarsätet, ta med gott kaffe i en termos

??? Mobilen då? Ok, bara när kön står still. Det kan vara bra och ringa i god tid om kön försenar dig till ett möte. Det kan vara ok att kolla nyheter på mobilen. Men var uppmärksam! Om kön börjar rulla måste du hänga på direkt!

Mats Danielsson, etikettexpert.