Min lokala hjälte

Högt tryck på självkörande buss vid lunchtid

Seamus Newman och Mikael Eriksson åkte bussen för andra gången.
Seamus Newman och Mikael Eriksson åkte bussen för andra gången.
Självkörande bussen går i nästan alla väder.
Självkörande bussen går i nästan alla väder.
Inne i bussen är det varmt och skönt.
Inne i bussen är det varmt och skönt.
Många väljer att åka under lunchtid.
Många väljer att åka under lunchtid.
Det har gått snart en månad sedan den självkörande bussen hade premiär i Kista.
Nyfikenheten bland folk finns kvar, särskilt på morgonen och vid lunchtid, då många står i kö för en tur.
– Det är rätt coolt, helt dum är den inte, säger Seamus Newman, som åkte för andra gången.

Den 24 januari var det premiär för allmänheten att åka de självkörande bussarna i Kista och under invigningsdagen var pressuppbådet och intresset från allmänheten stort.

De autonoma bussarna, som svänger med hjälp av sensorer, ska köras på prov under sex månader mellan Kista galleria och Victoria Tower. Tanken är att bussarna ska köra utan förare, men under provperioden är det äkta busschaufförer som finns ombord för att kunna ta över och styra manuellt när det behövs.

Skapar fortfarande kö

Trots att det nästan har gått en månad sedan premiärturen är intresset för bussarna fortfarande stort. Särskilt på morgonen och under lunchtid, berättar Ibrahim Yassin som är en av förarna som finns ombord.

I vanliga fall kör han bussar för Nobina, men har fått gå en utbildning för att kunna styra den självkörande bussen vid behov. Och det händer nästan vid varje tur. Det största problemet är taxibilar och varutransporter som står i vägen för bussen.

– De står ofta där bussen ska vända. Egentligen borde det vara helt bilfritt för att den ska kunna köra, eller ordentligt med parkeringsvakter, säger han.

Varmt och skönt

När Mitt i tar en provtur vid lunchtid en grining vinterdag i veckan var det många som passade på att åka sträckan från gallerian till Victoria Tower. Inne i bussen är det varmt och skönt och en behaglig lunk. Den går fram i cirka 10 kilometer i timmen i regel.

Seamus Newman och Mikael Eriksson jobbar på IBM och åkte med för andra gången.

– Vi jobbar här och borde väl åka oftare, det är rätt coolt faktiskt, säger de.

Skulle ni våga åka med även om det inte fanns en människa som kunde ta över vid behov?

– Ja, absolut. Den är bussen är rätt smart, säger de.