Min lokala hjälte

Tunnelbanans röda linje kan få förarlösa vagnar

Det är tåg av den här typen som SL köpt in till den röda linjen.
Det är tåg av den här typen som SL köpt in till den röda linjen.
SL köper in 48 tåg till tunnelbanans röda linje som kan köras utan ­förare.

Trafiknämnden beslutar senare om tågen ska köras utan förare eller inte.

SL har avgjort frågan om vilka tunnelbanevagnar som ska köpas in när den röda linjen rustas upp. Valet föll på Bombardier som ska leverera 48 tunnelbanetåg som består av 96 vagnar.

Affären är värd 5,1 miljarder kronor men landstinget poängterar att ännu mer pengar satsas på den röda linjen.

– Totalt investerar vi drygt 12,7 miljarder kronor på röda linjen som får ny vagndepå och nytt signalsystem. När allt är på plats får röda linjen ännu fler avgångar med nya, moderna tåg vilket kommer att minska trängseln, säger trafiknämndens ordförande Christer G Wennerholm (M).

De nya vagnarna som köps in går att köra utan förare. Det planerade signalsystemet gör det möjligt att köra förarlöst. Det är fort­farande inte bestämt om trafiken på röda linjen kommer att köras utan förare. Trafiknämnden fattar det beslutet längre fram.

Delar av tunnelbanorna i London och Köpenhamn körs utan förare.

– Förarlöst blir allt mer standard världen över. Våra erfarenheter visar att systemet är minst lika säkert och tryggt som med förare. En stor fördel är att det går att köra tätare turer, säger Pär Isaksson, Bombardiers kommunikationschef.

De nya vagnarna sätts in i trafik 2017 och alla ska vara på plats år 2021. Tillsammans med det nya signalsystemet kan SL öka turtätheten på den röda linjen från 24 tåg i timmen till 30 tåg i timmen.

– Det ställs hårda krav på tunnelbanan i Stockholm. Vagnarna ska klara av det tuffa vinterklimatet utan problem. Samtidigt ska de vara komfortabla och ha god tillgänglighet för funktionshindrade. Tunnelbanevagnarna ska rulla i minst 30 år framåt, säger SL:s vd Anders Lindström.

Bombardier har konstruerat vagnarna efter nordiskt klimat.

– Vagnarna är speciellt anpassade för Stockholm för att klara vintern och andra krav, säger Pär Isaksson.

Fakta

Färre vagnar men flera dörrar

SL har beställt 48 tåg med sammanlagt 96 vagnar.

Dörrarna kommer att bli betydligt fler så att på- och avstigning underlättas. Varje vagn har 24 dörrpar.

Det blir färre sittplatser på de nya vagnarna. Å andra sidan ges mer plats för cyklar, rullstolar och barnvagnar.

Källa: SL