Min lokala hjälte

Tvärbana till Kista börjar byggas vid nyår

Så här kan det komma att se ut framför Kistamässan.
Så här kan det komma att se ut framför Kistamässan.
Bromma flygplats/Bromma blocks.
Bromma flygplats/Bromma blocks.
Så här kan det se ut vid Solvalla om några år, när tvärbanan byggts ut från Ulvsunda.
Solvalla.
Ulvsundaleden/Sundbybergskopplet.
Ulvsundaleden/Sundbybergskopplet.
Rissne.
Rissne.
Så här kan det se ut vid tvärbanans nya station i Ursvik om några år.
Ursvik.
Helenelund station.
Helenelund station.
Det första spadtaget för en utbyggd tvärbana till Kista kommer förhoppningsvis att tas före nyår.
– Vi ser framför oss att byggstart blir runt årsskiftet, säger Kristoffer Tamsons (M), landstingsråd.

Tvärbanan mellan Alvik och Sickla öppnade förra veckan. Vilket var efterlängtat av många pendlare i söderort.

Nästa steg för tvärbanan är den nya utbyggnaden till Kista och Helenelund. Där ett första spadtag ska tas före nyår.

Att den nya Kista-grenen skulle börja byggas före årskiftet 2017-2018 var också målsättningen när beslutet togs av landstingsfullmäktige för knappt ett år sedan i december 2016. SL:s presstjänst ger nu beskedet att planerna ser ut att hålla.

Och politikerna är glada.

– Vill vi att Stockholm ska växa. Det är alltid många parter med i den här typen av arbeten. Det är att lägga pussel, men det har gått på i ganska bra fart, säger Kristoffer Tamsons (M), högst ansvarig politiker för SL.

Snabbheten i projektet viktigt

Tvärbanan till Kista har diskuterats i flera år och har skjutits på framtiden. Beslutet förra året var ett resultat av en blocköverskridande överenskommelse mellan Alliansen och Miljöpartiet.

– Det som är viktigt med tvärbanan är att vi förenklar resenärernas vardag, ser till att öka bostadsbyggandet, möjliggöra arbetspendling och en hållbar utveckling, säger Malin Karlsson (MP), oppositionspolitiker i landstinget.

Den första etappen till Ursvik ska vara klar 2021 och den andra etappen till Kista och Helenelund 2023. Snabbheten från beslut till byggstart har varit viktigt för politikerna.

– Det har varit jätteviktigt för oss. Och i vår överenskommelse mellan Miljöpartiet och Alliansen så har vi kunnat möjliggöra att den här satsningen blir verklighet i nutid, så snart det bara går, säger Malin Karlsson (MP).


Hållplatserna på nya linjen

Illustration: Mitt i Stockholm.

Röd = ny sträckning. Blå = nuvarande Solnagren.

Obs! Den nya sträckningen är ungefärlig.