Tvärbana till Kista börjar byggas vid nyår

Så här kan det komma att se ut framför Kistamässan.
Så här kan det komma att se ut framför Kistamässan.
Bromma flygplats/Bromma blocks.
Bromma flygplats/Bromma blocks.
Så här kan det se ut vid Solvalla om några år, när tvärbanan byggts ut från Ulvsunda.
Solvalla.
Ulvsundaleden/Sundbybergskopplet.
Ulvsundaleden/Sundbybergskopplet.
Rissne.
Rissne.
Så här kan det se ut vid tvärbanans nya station i Ursvik om några år.
Ursvik.
Helenelund station.
Helenelund station.
Det första spadtaget för en utbyggd tvärbana till Kista kommer förhoppningsvis att tas före nyår.
– Vi ser framför oss att byggstart blir runt årsskiftet, säger Kristoffer Tamsons (M), landstingsråd.

Tvärbanan mellan Alvik och Sickla öppnade förra veckan. Vilket var efterlängtat av många pendlare i söderort.

Nästa steg för tvärbanan är den nya utbyggnaden till Kista och Helenelund. Där ett första spadtag ska tas före nyår.

Att den nya Kista-grenen skulle börja byggas före årskiftet 2017-2018 var också målsättningen när beslutet togs av landstingsfullmäktige för knappt ett år sedan i december 2016. SL:s presstjänst ger nu beskedet att planerna ser ut att hålla.

Och politikerna är glada.

– Vill vi att Stockholm ska växa. Det är alltid många parter med i den här typen av arbeten. Det är att lägga pussel, men det har gått på i ganska bra fart, säger Kristoffer Tamsons (M), högst ansvarig politiker för SL.

Snabbheten i projektet viktigt

Tvärbanan till Kista har diskuterats i flera år och har skjutits på framtiden. Beslutet förra året var ett resultat av en blocköverskridande överenskommelse mellan Alliansen och Miljöpartiet.

– Det som är viktigt med tvärbanan är att vi förenklar resenärernas vardag, ser till att öka bostadsbyggandet, möjliggöra arbetspendling och en hållbar utveckling, säger Malin Karlsson (MP), oppositionspolitiker i landstinget.

Den första etappen till Ursvik ska vara klar 2021 och den andra etappen till Kista och Helenelund 2023. Snabbheten från beslut till byggstart har varit viktigt för politikerna.

– Det har varit jätteviktigt för oss. Och i vår överenskommelse mellan Miljöpartiet och Alliansen så har vi kunnat möjliggöra att den här satsningen blir verklighet i nutid, så snart det bara går, säger Malin Karlsson (MP).


Hållplatserna på nya linjen

Illustration: Mitt i Stockholm.

Röd = ny sträckning. Blå = nuvarande Solnagren.

Obs! Den nya sträckningen är ungefärlig.