Tvärbanan har stått still 170 dagar på tre år

I dag måste alla resenärer kliva av här, i Alvik, och byta tåg.
I dag måste alla resenärer kliva av här, i Alvik, och byta tåg.
Signalsystemet är fem år försenat och tågen har stått still i över 170 dagar – på tre år.
Solnagrenen har skapat stora problem för tvärbaneresenärerna, och snart står allt stilla igen.

Tvärbanans Solnagren invigdes med pompa och ståt i slutet av oktober 2013. Nu skulle det äntligen bli möjligt att resa hela vägen från Sickla till Solna med ett och samma färdmedel. Men det som skulle underlätta för kollektivresenärer som reser på tvären i Stockholm har på flera sätt i stället förvandlats till något av en resesoppa.

Att koppla ihop det nya signalsystemet på Solnagrenen med det gamla på Sicklagrenen skulle nämligen visa sig vara svårare än vad man tidigare trott.

Resultatet har blivit att tvärbanan varit helt ur trafik under flera perioder sedan invigningen, oftast sommartid.


Läs mer: Därför står tvärbanan still


Enligt Mitt i:s uträkningar har tvärbanan mellan Alvik och Solna stått helt still på grund av olika åtgärder i 170 dagar på drygt tre år. Det motsvarar ungefär 15 % av dess livstid.

Och då bokförs endast de dagar stoppen varit planerade. Statistik för oplanerade avstängningar finns inte, hävdar SL.

– På tvärbanan, liksom på all annan spårtrafik, inträffar händelser i stort sett varje vecka som innebär stopp av olika längd, på hela banan eller mellan vissa hållplatser. Det kan ha alla möjliga orsaker. Det kan vara strömavbrott, kollisioner med bilar, att spåren blockeras, växelfel, vagnfel, nedriven kontaktledning eller andra mindre tekniska fel. Någon sammanställning över sådana stopp har vi inte, säger Claes Keisu, presskommunikatör på SL.

På tvärbanan, liksom all annan spårtrafik, inträffar händelser i stort sett varje vecka

Problem även på Sicklagrenen

Även Sicklagrenen har varit avstängd i omgångar sedan Solnagrenen kom till 2013. Här har tvärbanan stått still i över 40 dagar motsvarande period. Och värre ska det bli.

SL kommer nämligen att byta ut hela signalsystemet på Sicklagrenen under 2017, och all tvärbanetrafik mellan Alvik och Sickla kommer därmed stängas av i sex månader.

Från den 25 mars till den 1 oktober kommer hela sträckan att ersättas med busstrafik. Även Solnagrenen har avstängningar att vänta. Mellan den 23 juni och den 4 augusti kommer sträckan ersättas av bussar.


Läs mer: Dubbelt så lång restid när tvärbanan står still


Men hur kunde allt bli så här galet med signalsystemen egentligen?

Den frågan har många sökt svaret på. Inte minst SL själva, som för två år sedan därför beställde en extern, oberoende revisionsrapport som skulle utvärdera vad som gått fel.

”Vant sig vid misslyckanden”

Och det var en hel del, skulle rapporten visa.

SL är, enligt rapporten, en organisation som vant sig vid misslyckanden – den förväntar sig inte att saker ska vara färdiga i tid. Revisorerna konstaterar att Stockholm inte är den första storstaden som behöver ett nytt signalsystem, och att man hade kunnat se hur andra städer gjort i stället för att försöka skapa en egen lösning.

I rapporten beskrivs också hur SL:s beställarorganisation saknat kompetens att förutse risker, saknat struktur och kontrollfunktioner.

Snart lär sagan om signalfelen vara över. Om allt går som planerat kan stockholmarna hösten 2017 åka tvärbana hela vägen från Sickla till Solna, utan stopp.

Då har projektet att koppla ihop de olika systemen försenats med fem år.

Vad tycker du om tvärnbanan - och att den stängs av i sex månader?

Jenna Gillinger, 32, Alvik: "Det är ett mycket mysigare sätt än att åka tunnelbana. Sen har jag hört att det är mycket krångel. Det är kanon att de fixar så att man kan åka hela vägen. Jag tycker annars att kollektivtrafiken i Stockholm är bra.
Erland Nilsson, 77, Traneberg: ”Den fungerar väl bra, men jag hoppas den fungerar ännu bättre när de kopplar ihop tvärbanorna. Avstängningen kommer inte påverka mig så mycket. Jag kan lika gärna ta tunnelbanan. PÅ sommaren kan jag promenera.
Maria Jonsfjord, 52, Bagarmossen: Man får alltid sittplats, så det är bra. Det är behändigt att åka tvärbanan tycker jag. Att de stänger av i ett halvår är skittråkigt, men det är väl bara att acceptera. Ersättningsbuss vill jag dock inte åka!

Så reser du med SL när tvärbanan står still

Stora förändringar är att vänta för tvärbaneresenärer 2017.
I ett halvårs tid kommer tvärbanan ersättas av bussar, tunnelbana – och taxi.

När signalsystemet på Sicklagrenen byts, vilket enligt SL:s beräkningar kommer att pågå från den 25 mars till den 2 oktober, kommer tvärbanan stå tvärstill. I stället kommer ersättningsbussar att trafikera sträckorna.

Det snabbaste färdsättet den sträckan är med tunnelbana

På Sicklagrenen kommer ersättningsbussarna gå mellan Thorildsplan och Sickla Udde, eftersom bussarna inte kan åka över tvärbanebron mellan Stora Essingen och Alviks strand.

Vid Thorildsplan får resenärerna byta till tunnelbanans gröna linje om de vill vidare mot Brommahållet.

– Att ersättningsbussen går till Thorildsplan och inte till Alvik beror på kösituationen på Tranebergsbron, vilket gör att det snabbaste färdsättet den sträckan är med tunnelbana, säger Claes Keisu, presskommunikatör på SL.

Solnagrenen avstängd i sommar

Även Solnagrenen har avstängningar att vänta. Mellan den 23 juni och den 4 augusti ska sträckan ersättas av bussar.

Den enda sträckan som inte får ersättningsbussar på Brommasidan är den mellan Alvik och Alviks Strand. Där får resenärer åka taxi som SL betalar.


Läs mer: Tvärbanan stängs av – så går arbetet till


Exakt vilken färdväg bussarna kommer att åka kan SL inte berätta i dagsläget. Den information kommer längre fram.

– Vi kommer att sätta upp anslag utefter tvärbanan på varje hållplats som beskriver var ersättningshållplatserna finns, och pilar som visar vägen. Dessutom kommer vi att skicka ut information om varför trafiken stängs av, och hur ersättningstrafiken planeras, till alla hushåll längs med tvärbanans sträckning före avstängningen, säger Claes Keisu på SL.