Tvärförbindelse Södertörn skjuts upp igen

Nynäsvägen, väg 73, skulle avlastas med en Södertörnsled.
Nynäsvägen, väg 73, skulle avlastas med en Södertörnsled.
Daniel Dronjak (M), kommunstyrelseordförande i Huddinge, är väldigt kritisk till beskedet.
Daniel Dronjak (M), kommunstyrelseordförande i Huddinge, är väldigt kritisk till beskedet.
Meeri Wasberg (S) vill avvakta ansökan om skyddsjakt tills länsstyrelsen sagt sitt om vargen.
Meeri Wasberg (S), kommunstyrelsens ordförande i Haninge.
Tvärförbindelse Södertörn skjuts upp på på nytt, efter kraftiga kostnadsökningar. "Ett mardrömsbesked för södra Stockholm", menar Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande i Huddinge

Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet 2018-2029 blev ett stort bakslag för Huddinge, Haninge och resten av Södertörn.

Inför torsdagens besked hade samtliga styrande kommunalråd i södra länet gått ut i tidningen Dagens Samhälle och krävt byggstart av det flera gånger uppskjutna projektet.

Kommunalråden lyfte bland annat att närmare en halv miljon människor är i behov av motorleden, som ska byggas mellan mellan E4/E20 och riksväg 73.

Men i stället blev det en ny kalldusch.

På grund av kraftiga kostnadsökningar blir inte motorleden klar förrän efter år 2029. Projektets kostnad har fördubblats, från 4,7 miljarder kronor till 10 miljarder.

Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande i Huddinge, kallar det ”ett mardrömsbesked” för södra Stockholm.

– Tvärförbindelse Södertörn är ryggraden i södra Stockholms planerade utveckling som nu riskerar att lamslås om vägen inte omedelbart byggs, säger han i ett pressmeddelande.

72 000 bostäder och 100 000 arbetsplatser riskerar att inte bli förverkligade i södra Stockholm, menar kommunalrådet i Huddinge.

– Och det kommer att bli trafikinfarkter i södra Stockholm på väg 225, Glömstavägen, Storängsleden och Södra länken som redan i dag är igenkorkade i rusningstid.

Kommunstyrelsens ordförande i Haninge, Meeri Wasberg (S), är inte lika kraftfull i sin kritik kring beskedet.

– Det fanns en risk att Tvärförbindelsen inte skulle finnas med i Trafikverkets underlag överhuvudtaget, så jag är oerhört glad att projektet är med, säger hon till Mitt i.

– Men det är klart att även jag är väldigt bekymrad över att färdigställandet flyttas så långt fram i tiden. Nu gäller det att försöka förklara för regeringen varför Tvärförbindelsen är så otroligt viktig, säger hon.

En som reagerat starkt på torsdagens besked är trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).

Han kallar den den nya nationella planen för transportsystemet 2018-2029 ”ett multisvek” mot Stockholmarna, eftersom även motorvägen Östlig förbindelses, som främst skulle gynna Nacka- och Värmdöbor, skjuts på en osäker framtid.