Här tvingas cyklarna ut i gatan: ”Kör på helspänn”

Zakarias Olsson skulle vilja se en cykelbana längs hela Sveavägen.
Zakarias Olsson skulle vilja se en cykelbana längs hela Sveavägen.
På Sveavägen finns en av Vasastans mest hatade cykelsträckor.
I några meter försvinner cykelbanan och hojar och bilar blandas i en vinglig röra.
– Inte optimalt, tycker cykelbudet Zakarias Olsson.

Sega rödljus, farliga korsningar och otydlig skyltning. Mitt i frågade läsarna om era värsta platser att cykla på i Vasastan – och tipsen strömmade in. I topp hamnade Sveavägen, Torsgatan, St Eriksplan och Dalagatan.

Cykelbanan försvinner

Att Sveavägen hör till en av de mest utskällda platserna i Vasastan är ingen överraskning. Delar av gatan har kritiserats av tvåhjulingar i flera år, trots flera satsningar.

En av de värsta sträckorna ligger mellan Odengatan och Surbrunnsgatan. Här försvinner nämligen cykelbanan i 100 meter och cyklisterna måste ge sig ut i gatan för att fortsätta längs Sveavägen.

Att sedan hitta tillbaka till cykelbanan är lättare sagt än gjort. Vägsnutten utan cykelbana används flitigt som p-plats och hojarna måste bege sig långt ut i körfältet för att inte kollidera med parkerade bilar. När de ska tillbaka in på cykelbanan efter Surbrunnsgatan hamnar de lätt i kläm mellan korsande bilar.

– Jag är van att cykla i körfältet, men för de som inte är lika vana kan det bli vingligt och osäkert. Det är inte optimalt, säger cykelbudet Zakarias Olsson.

I korsningen Odengatan/Sveavägen försvinner cykelbanan och cyklisterna tvingas ut i gatan. Det är lätt att hamna i kläm. Foto: Ida Persson.

Utredning pågår

Om han fick önska skulle cykelbanan löpa längs med hela gatan.

– Som det är nu, med cykelväg som blandas med parkerade bilar, kör man på helspänn för att inte få en bildörr på sig. Om de byggde cykelbana hela vägen skulle alla hålla sig på samma ställe.

Även Stockholms stad känner till problemen. Just nu pågår en utredning för att skapa bättre möjligheter till cykling på Sveavägen, men vad utredningen ska leda fram till är inte klart.