Min lokala hjälte

Här uppmanar Arriva sina förare till miljöbrott

Uppmaningen att inte stänga av vissa bussar skickades ut från trafikledningen torsdagen 3 november.
Uppmaningen att inte stänga av vissa bussar skickades ut från trafikledningen torsdagen 3 november.
Busstypen som enligt Arrivas trafikledning inte skulle stängas av, Volvo 8900.
Busstypen som enligt Arrivas trafikledning inte skulle stängas av, Volvo 8900.
Så sent som i somras nekade trafikutföraren Arriva till att systematiskt bryta mot tomgångsregler med sina bussar. Nu kan Mitt i avslöja hur företagets trafikledning aktivt uppmanat förare till miljöbrott. Enligt en källa var skälet företagets bränsle, som gör vissa bussar svårstartade.

”Vårt budskap är glasklart, vi tomgångskör inte våra bussar mer än tillåtet”. Så lät det från bussbolaget Arriva när Mitt i tidigare i år berättade om flera fall där företagets bussar körts otillåtet länge på tomgång i Vaxholm och Täby. Då uppgav vittnen att Arrivas bussar återkommande gått på tomgång, ibland så länge som en timme. Helt i strid med regeln om max en minuts tomgång. ”Det kan ha förekommit någon enstaka gång, men det finns ingen systematik i det” hävdade Arriva då.

Nu kan Mitt i avslöja att Arriva åter uppmanat förare att inte stänga av sina motorer.

Den här gången i form av ett meddelande från trafikledningen till förare i vissa bussar.

Busstypen det handlar om är Volvo 8900 och anledningen är, enligt vad Mitt i erfar, att den busstypen visat sig vara svårstartad med det särskilt billiga bränsle Arriva använder. Samtliga dessa bussar har ett internt fyrsiffrigt id-nummer som börjar på 83, därav siffran i meddelandet.

–  Jag tycker att det är fel att uppmana till detta för att man har fel på tekniken.  Jag tycker man borde ha åtgärdat problemet i stället. Det har ju varit känt ett år nu, säger en Arrivaanställd till Mitt i.

– Just att man går ut och uppmanar till detta tycker jag är lite galet.

Enligt Mitt i:s källor har Arriva i södra Roslagen 20-25 bussar av den svårstartade typen. Hur länge dessa måste gå på tomgång under ett arbetspass, om de inte får stängas av uppskattas till 1,5- 2 timmar – per buss.

– Jag stänger av i alla fall , säger en förare Mitt talat med.

– Om vagnen blir stående är det inte mitt problem. Jag måste hålla mig till lagar och regler.

Har det hänt att bussar av typen Volvo 8900 inte startat igen?

– Det har hänt massor med gånger.

Problemet uppges vara en följd av att Arrivas bussar drivs med en särskilt billig version av RME biodiesel, ett växtbaserat bränsle.

När Mitt i kontaktar Arriva nekar företaget först till att ha gått ut med några allmänna riktlinjer om tomgångskörning. Däremot uppger bolaget pressansvariga, att en uppmaning kan ha skett i ett fåtal specifika fall där bussar haft problem. Företaget uppger dessutom att man har dispens från tomgångsreglerna ”i vissa områden”. När Mitt i undersöker saken närmare visar den sig bara gälla undantagsvis, inne på företagets bussdepå i Säby i Österåker.

När Arriva senare får se meddelandet från trafikledningen blir svaret att det inte är sanktionerat av densamma, men att driften informerats om att det ”absolut inte är tillåtet att bryta mot några tomgångskörningsregler”.

”Vi har pratat med den person som skickat meddelandet. Vi kan därmed bara beklaga på det vis meddelandet formulerats. Driften är nu som sagt informerad om att det absolut inte är tillåtet att bryta mot några tomgångskörningsregler.” skriver Anna Rydne, kommunikatör på Arriva.

2013 utreddes Arriva för misstänkt miljöbrott sedan polisen ertappat företaget med att köra 30-40 bussar på tomgång i bussdepån i Täby. Förundersökningen lades ned sedan Arriva förklarat att det rört sig om tillfälliga problem.

Att bryta mot tomgångsregler är ett brott som kan ge flera tusen kronor böter för varje tillfälle.

 

LÄS MER:

Mitt i avslöjar: Arrivas tomgångskörning bryter mot lagen

Arriva bryter mot tomgångsregler

 

Miljöinspektör: ”Inte okej”

På Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddskontor (SRMH), som tidigare utrett Arrivas tomgångskörning, känner man inte till uppmaningen till bussförarna.

– Vi hade ett klagomål för ett antal år sedan. Då skrev vi att det inte var okej att köra så länge som de gjorde, säger Susanne Backlund, handläggare på SRMH.

– Men vi har inte fått in något klagomål om det här.

Är Arrivas uppmaning till förarna okej?

– Det låter det inte som. Då får vi ta upp hur vi ska gå vidare med det, om det stämmer. Om de fått den här uppmaningen och alla gör det, då är det klart inte bra. Det låter ju konstigt.

Kan det vara ett miljöbrott?

– Det är svårt att säga. Om man läser föreskrifter så får man köra tomgång max en minut, men vi ska också göra en rimlighetsbedömning. Att bussar inte går är ju inte bra, men att de står en halvtimme eller så med motorerna på är inte heller bra.

Arrivas tomgångskörning kan även bryta mot SL-avtal

I sitt avtal med SL har Arriva bland annat förbundit sig att föja lagar och regler i sin verksamhet.

9.1.1:

”Trafikutövaren skall utföra samtliga av sina åtaganden enligt Uppdragsavtalet i enlighet med alla lagar, förordningar och myndighetsföreskrifter som vid var tid är tillämpliga på Verksamheten.”