Utredare: Öppna ny färjeled

Grannar längs Fursusundsleden har länge kämpat för sänkta hastigheter i farleden. Clas Boström och Torsten Nordstrand är några av dem.
Grannar längs Fursusundsleden har länge kämpat för sänkta hastigheter i farleden. Clas Boström och Torsten Nordstrand är några av dem.
Fler färjor måste få en rakare och kortare väg in till Stockholm.

Det anser Sjöfartverkets, Trafikverkets och Stockholms Hamn AB:s utredare Lars Granath.

Färjetrafiken längs Furusundsleden leder till att stränder och vassbälten på vissa håll äts upp. Värst är det mellan Ljusterö och Östanå där hela vassbälten försvunnit och stränder minskat med upp till 15 meter.

För att komma till rätta med problemen gav Sjöfartsverket, Trafikverket och Stockholms Hamn AB för tre år sedan naturgeografen Lars Granath i uppdrag att ta fram lämpliga lösningar – på kort och på lång sikt. I början av året lämnade han sin slutrapport där han bland annat föreslår att färjetrafiken söderifrån ska kunna gå via Horstensleden, norr om Sandhamn, in till Stockholm,

– Det här är ju en het potatis och något som fanns på förslag redan på 1980-talet. På den tiden kunde kommunerna lägga in sitt veto och förslaget stoppades av Värmdö kommun, säger Lars Granath.

Att Lars Granath nu än en gång rekommenderar länsstyrelsen att arbeta för en ny led är för att det helt enkelt är den närmaste vägen och att stränderna där, enligt honom, är mindre känsliga för erosion.

– Som det är nu tar fartyg söderifrån en omväg som för en bilist in till Stockholm skulle innebära en sväng från Södertälje till Strängnäs och Enköping, innan den kan hamna rätt. En ny led skulle innebära att cirka 30 procent av fartygstrafiken skulle få en kortare väg, vilket skulle minska avgasutsläppen till luften betydligt, säger han.

På kort sikt anser Lars Granath att man måste jobba med artificiella strandskydd och individanpassade hastigheter för Åbofärjorna. Det är de färjor som ställer till med störst skada eftersom de behöver köra i 12 knop för att hålla tidtabellen.

– Problemet med Åbofärjorna är svårlöst och vi behöver skräddarsy lösningar. Där finns ett fartyg som ställer till det rejält, ett riktigt sorgebarn, och just det fartyget måste köra 10,0 knop genom leden för att det inte ska förstöra så mycket som det gör nu.

För alla övriga fartyg föreslår Lars Granath en hastighetsbegränsning på 10,0 knop.

En eventuell ny farled in till Stockholm skulle dock inte innebära att Åbofärjorna lämnade Furusundsleden.

– Eftersom de på grund av EU:s skatteregler måste angöra Åland för att få sälja tax-free förblir Furusundsleden deras närmaste väg in till Stockholm.

Clas Boström som länge kämpat för sänkta hastigheter i Furusundsleden tycker att lösningen med sänkta hastigheter till 10,0 knop är bra.

– Nu har vi en bra grund att stå på. Sedan måste vi förstås hålla koll på hur det går, för fartygen tenderar att bli större och större, säger han.