Min lokala hjälte

263 inställda avgångar – snöskydd saknades

Roslagsbanan plexiskydd
Skyddet som motverkar att snö kommer in i Roslagsbanans bromssystem.
263 avgångar på Roslagsbanan ställdes in i februari på grund av vagnbrist. Felet var att motorvagnarnas bromssystem saknade ett snöskydd.

Snöovädret som drog in över Stockholm i slutet av februari bidrog till kraftiga förseningar och inställda avgångar på Roslagsbanan. På informationstavlan gick det att läsa att vagnbrist var anledningen till att tåget inte kom. Orsaken var att snö hade trängt in bromssystem på de motorburna vagnarna.

– Lössnö yrde in i kompressorerna som sen smälte till vatten, när det frös om igen bildades isproppar. Därför fick vi ta in alla vagnar och låta de tina, säger Lars-Henrik Larsson, Trafikplanerare på Arriva.

Snabbtågen fick ställas in

Roslagsbanans tågvagnar har utrustats med nya kompressorer som inte körts i linjetrafik tidigare i kraftigt snöfall. Därför kom felet som en överraskning både för Arriva och tillverkaren. Redan på natten efter första dagen satte Atlas Copco dit en provisorisk lösning.

– Man skruvade fast en plexiglasskiva framför kompressorn som förhindrar snö att yra in i systemet.

I februari fick 245 avgångar ställas in helt eller delvis på grund av kompressorfelet och snabbtågen blev mest drabbade.

– I första hand såg vi till att tågen gick till alla stationerna och inte bara till dem där snabbtågen stannar.

Signalfel – något är i vägen

När det är fråga om signalfel bakom förseningar kan felet bero på många olika faktorer.

– Signalsystemet är ett säkerhetssystem som signalera att det är riskfritt för lokföraren att köra tåget. En grön signal garanterar att det inte finns någonting i vägen och att alla växlar ligger rätt.

Vad kan ha inträffat vid ett signalfel?

– Signalfel  inrymmer tusentals olika felorsaker. Det betyder inte att signalerna är omoderna eller gamla, det kan till exempel vara så att en ställverksdator måste startas om. 

bland beror signalfelet på att det ligger för mycket snö på en växel som hindrar omläggningen

– De krävs mycket energi att värma upp växlar under riktigt kalla förhållanden. Ligger det mycket snö på spåren hjälper inte alltid uppvärmingen och lokföraren måste gå ut och sopa rent växlarna, vilket kan leda till förseningar.

Går det inte bara att sätta upp ett snöskydd som med kompressorn?

SL, som äger spåren, har försökt med olika skydd men det är svårt att få det 100 procent bra.

– En intressant faktor är att de skenskarvar som förr fick tåget att skaka lite och därmed släppa ned lite is här och där längs linjen numera är svetsade. Det gör att tågen skakar mindre. Resan blir bekvämare, men det som då händer är att isen sitter kvar under vagnarna tills tågen sedan kör över växlarna. Då skakar vagnarna till och isbitar isbitar ner i växlarna och hindrar växlarna från att kunna läggas om för nästa tåg.

 

Fakta

Antal inställda avgångar på Roslagsbanan till följd av vagnbrist vintern 2017/18

* 245 av 263 helt eller delvis inställda tåg i februari var kopplat till kompressorfelet.

Källa: SL