”Så varmt att jag höll på att svimma”

Värmen på Roslagsbanan engagerar.
Värmen på Roslagsbanan engagerar.
"Man kan värma lunchlådan på väg till jobbet om man sitter vid elementet…" lyder en av kommentarerna om värmen på Roslagsbanan. Miljöpartiet ville se takluckor men trafikförvaltningen sågar förslaget.

Efter Mitt i:s rapportering om värmeslagen på Roslagsbanan har det hettat till rejält i kommentatorsfälten – man skriver bland annat att:

”På lördagen för en vecka sedan var det så varmt så jag höll på svimma. Gick av tåget i Mörby och gick till tunnelbanan. Ska det behöva var så?”

Andra skriver:

”Man kan värma lunchlådan på väg till jobbet om man sitter vid elementet…”

”Åker vanligtvis bil men tog Roslagsbanan idag. Ångrar det verkligen då det är riktigt varmt och dålig luft. Får bli bil i fortsättningen med.”

Många tycks dela uppfattningen om att sommarvärmen får tåget att koka – och att något måste göras för att åtgärda problemet.

Miljöpartiet engagerar sig

Även Miljöpartiet har engagerat sig i frågan och lämnat in en skrivelse till Trafiknämnden i Stockholms läns landsting där de kräver att detta åtgärdas redan i sommar.

– I veckan kollapsade ett tåg i värmen och vi som pendlar har haft det tufft. Nu måste det till åtgärder. Och då tänker jag främst för att göra resan bekvämare för äldre eller sjuka resenärer samt personalen, säger Malin Karlsson (MP) i ett pressmeddelande.

Ett förslag som sågas

Ett förslag från Malin Karlsson är att öppna upp luckor i taket på tåget, men enligt trafikförvaltningen är det inte en tänkbar lösning.

”Att i efterhand tillföra ett öppet hål i vagnstaket innebär en säkerhetsrisk för resenärerna vid till exempel en nedriven kontaktledning. Utöver säkerhetsrisken så är elledare, elaggregat, strömförande kablar, belysning och ventilationstrummor lokaliserade i taket på X10p-vagnarna”, skriver Aleksander Krajisnik, presskommunikatör på Trafikförvaltningen, i ett meddelande till Mitt i.

Tågoperatören Arriva ger samma besked.

– Det är ju elledningar på taken. Vi vet inte om det ens är tillåtet. Och det finns mig veterligen inga tåg i Sverige som har takluckor. Så den idén ställer vi inte upp på, säger Christer Ekelund, kommunikationschef på Arriva.

”Ha en vattenflaska redo”

Förklaringen till hettan är att tågen saknar AC – något det dock blir ändring på 2021 när nya, AC-försedda tåg sätts i bruk.

Aleksander Krajisnik på Trafikförvaltningen skriver att personalen i nuläget ska ha tillsyn över att fönstren är öppna och att solskyddsgardinerna är nedfällda. Under varmare sommarmånader slås även fläktaggregaten om till att förse vagnarna med luft. Till den som upplever värmen som ett problem ger han följande tips:

”Planera resan, ta pauser om det behövs och ha en vattenflaska redo.”