Vattenbuss till jobbet framtid för pendlare

Therese Andersson, 17, reser varje dag från Nykvarn till skolan i Norra Hammarbyhamnen. Hon hoppas på smidigare kommunikationer.
Therese Andersson, 17, reser varje dag från Nykvarn till skolan i Norra Hammarbyhamnen. Hon hoppas på smidigare kommunikationer.
Vi blir allt fler som trängs i tunnelbanan och på bussen. Och värre kommer det att bli.

SL har därför spanat in i framtiden mot exempelvis förarlösa tåg och vattenbussar.

Vill du slippa trängas, då ska du kliva på i Johannelund där bara cirka 300 personer klev ombord varje vardag klockan 06–09 förra året. Om du däremot vill värma dig på grannen ska du resa från T-centralen, där i snitt 27 700 personer kliver på varje morgon.

Flest fullastade bussar lämnade Slussen medan tyngst pendeltåg och tunnelbanevagnar lämnade T-centralen.

Så såg en vanlig vardag ut förra året enligt siffror från SL. Men framtiden kan se annorlunda ut.

Stockholm växer snabbt, med runt 40 000 personer per år. Vi kan vänta oss längre rusningstid och mer trängsel i kollektivtrafiken. Det konstaterar SL i rapporten ”Omvärld i förändring”.

För att alla ska få plats måste SL hitta fler sätt att resa på. Spårtaxi, trådbussar, förarlösa tåg, vattenbussar och mikrofordon är några av framtidsvisionerna.

Vi resenärer blir också allt mer individualistiska och tidseffektiva, enligt Sara Brandell, omvärldsanalytiker på SL och en av två som skrivit rapporten.

– Vi kommer att behöva göra kollektivtrafiken mer individuell, till exempel genom att man ska kunna beställa sin resa när man vill åka. Och att kanske låta bilister agera chaufförer och ta med fler i bilen, säger hon.

Men ska trafiken byggas ut behövs också mer pengar. Virtuella butiker, minigallerior, bostäder på taken på anläggningarna och personligt anpassad reklam är exempel som kan ge mer inkomster till kollektivtrafiken.

Hur kommer vi då att resa i Stockholm om 20 år?

– Många fler kommer att cykla, i alla fall i innerstaden. Vi kommer att behöva göra lösningar för att parkera sin cykel eller ta med den i kollektivtrafiken. Jag tror också att man inte längre behöver åka in till city för att göra ärenden, utan att fler regionala stadskärnor utvecklas, som i Täby och Flemingsberg, säger Sara Brandell.