Min lokala hjälte

Velomobilen är utrustad för regn och rusk

Pontus Legander kan tänka sig att byta upp sig till en velomobil som har ännu mera lastutrymme.
Pontus Legander kan tänka sig att byta upp sig till en velomobil som har ännu mera lastutrymme.
Den svävar fram. Som en bob. Fast det är en cykel med pedaler och hjul.

– Jag har alltid letat efter ett fordon som kan ta mig snabbt och effektivt till jobbet, säger Pontus Legander.

Från pendeltåg och tunnelbanan till cykel. Från cykel till liggande cykel. Vilken byttes ut till en velomobil. Och nu tycker Pontus Legander att han har hittat rätt.

– Jag tröttnade på att åka kommunalt, för jag vill kunna bestämma över mina egna tider. Så jag började cykla. Men det går ju så långsamt och är ju inte direkt väderskyddat.

Färden mellan jobb och bostad för Pontus Legander går mellan Stuvsta och Solna, en sträcka på 18 till 22 kilometer, beroende på vilken väg han tar. Sökandet efter det optimala fordonet gjorde att han en dag av en slump hittade en velomobil via internet.

– Jag tänkte först bygga en, men så hittade jag ett företag i Danmark som sålde dem. Och den är helt fantastisk, jag kör året om med den.

Den svävar nästan fram. Och den går fortare än en cykel. Lokaltidningen Mitt i:s reporter har flera gånger mött mannen i fordonet på cykelbanorna, men inte lyckats få kontakt förrän reportern blockerade cykelbanan och fick honom att stanna. Han skrattar och berättar att även poliser har stoppat honom en gång.

– De frågade om den var trafikgodkänd. De trodde att det var en motor i den. Men det är ju faktiskt bara en cykel.

Pontus Legander har nu ägt sin udda cykel i två år, han har inte varit med om några olyckor utan tycker tvärtom att han aldrig har blivit så bra bemött som när han åker i velomobilen.

– När man cyklar blir man mindre värd, som cyklist ska man anpassa sig. Men när jag kör velomobilen är det en helt annorlunda, alla är snälla och släpper fram och jag gör likadant tillbaka.

De börjar bli fler och fler som har sådana här cyklar, berättar han. Velonauterna, som de kallas. I gruppen på facebook finns nu uppemot ett 50-tal svenska medlemmar. Men prisklassen är inte riktigt som en cykels – det kostar runt 50 000 kronor att sväva fram.

– Jag valde också en variant som är byggd i kolfiber för att vara så lätt som möjligt. Den är ingen fullblodsracer, utan mer en kombination mellan racermaskin och dagligbruksmaskin.

Även det praktiska finns det plats för, han kan handla och stoppa in matkassar baktill. Inte heller vintern hindrar Pontus Legander från att åka – han har vinterdäck och en kåpa att sätta på över huvudet med rutor runt om.

– Förra vintern pälsade jag på mig med kläder hemma, men efter en mil blev jag varm och kunde sitta i t-shirt. Jag ligger ju ner som en utdragen droppe och då blir det inte så mycket vind och sus och brus.