ANNONS

Trafikanter rasar mot beslutet att sluta med sopsaltning

Vintercyklister
Vintercyklister på väg. Många reagerar mot att kommunen ska spara på sopsaltningen.
Botkyrka kommun slutar sopsalta gång- och cykelbanor i vinter.
Hundägare har klagat på att saltet påverkar hundarnas tassar negativt - men kommunen ska också spara pengar.
Samtidigt pekar studier mot att sopsaltningen minskar olyckorna.
ANNONS

På onsdagsmorgonen berättade Mitt i att Botkyrka kommun slutar med sopsaltning på gång- och cykelvägar i vinter.

Läsare och trafikanter rasar

Reaktionerna har inte låtit vänta på sig och många trafikanter rasar mot beslutet på Mitt i:s Facebooksida.

”Otroligt dåligt! Ska jag behöva sluta cykla till jobbet i vinter? Och visst fattar alla att detta är en förtäckt besparing och inget annat?” skriver Raphael.

Studier över tid pekar på att olycksrisken per cyklist minskar

Anna Niska, forskningsledare på VTI

Besparingar bakom beslut

Kommunen skriver på sin hemsida att skälet är att hundar kan ta skada och att växter påverkas negativt. Men i botten finns också besparingskrav. Kommunen räknar med att spara 900 000 kronor på att sluta med sopsaltningen. Beslutet fattades faktiskt redan förra hösten men börjar gälla i vinter.

– Vi har fått en hel del synpunkter från hundägare. Hundarna vill inte gå där det är sopsaltat, säger Anders Öttenius som är chef för stadsmiljö på Botkyrka kommun.

”Hundägare har ansvar”

Martina är en annan som reagerar på Mitt i:s Facebook över att vintercyklister och äldre drabbas.

”Vi hundägare har ju ansvar att ta hand om våra hundar, inte kommunen!”

Pekar mot färre olyckor

Studier av sopsaltningen från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, pekar mot att metoden ger mer cykling vintertid men också färre olyckor:

ANNONS

”Då de sopsaltade stråken i regel är viktiga pendlingsstråk med relativt höga cykelflöden, är det sannolikt att risken per cyklist är lägre sedan stråken börjat sopsaltas.” skriver VTI i sin analys som presenterades i september.

I december 2015 presenterade Miljöpartiet siffror från Stockholms stad:

  • 40 procent färre singelolyckor med cykel på de sopsaltade stråken
  • Antalet fallolyckor med fotgängare på dessa stråk har mer än halverats

– Det kan hoppa upp och ner från en säsong till en annan. Men våra studier över tid pekar på att olycksrisken per cyklist minskar, säger VTI:s forskningsledare Anna Niska om siffrorna.

Sopsaltning

Sopsaltning i Tumba i början av 2016. Nu ska det upphöra. Foto: Carlos Montecinos.

Inget rullgrus

Krister Isaksson som driver cykelblogg och är trafikplanerare framhåller flera fördelar med sopsaltningen.

– Du slipper gruset. Många cykelolyckor på våren beror på gruset på cykelbanorna. Det här känns som en kortsiktig besparing, säger han.

Krister Isaksson pekar också på att sopsaltningen får fler att cykla:

– Folk slutar framförallt cykla på grund av dåligt underlag. Inte för att det är kallt, säger han.

Inga studier gjorda av kommunen

Enligt Anders Öttenius har kommunen inte gjort några studier av sopsaltningens effekter på hundtassar och växter.

– Hade vi inte haft besparingskravet hade vi nog fördjupat oss, säger han.

Vad är 900 000 kronor värt i förhållande till ökad olycksrisk, kommunens mål att minska bilismen och förbättrad folkhälsa?

– Du får ju anpassa hastigheten och kommer inte att kunna hastighetspendla som på sommaren. Nämnden ställde sig bakom det här. Om det är värt det i förhållande till folkhälsan får du nästan fråga nämndens ordförande Gabriel Melki om, eller någon annan politiker, säger Anders Öttenius.

VTI: Inga belägg

Enligt Anna Niska på VTI kan växter kring gång- och cykelbanorna skadas av saltet. Hundtassarna säger hon att är ett ett ostuderat område.

– Vi har inte fått belägg för att det är så att saltet skadar tassarna. Det är också delade meningar bland hundägare. Man grus kan fastna och skada trampdynorna. När det gäller salt kan du ju smörja dem.

Mitt i söker svar från Gabriel Melki

Botkyrka slutar med sopsaltningen: ”Kan skada hundar”