ANNONS

Trafikborgarrådet: Boendeparkeringen kan försvinna helt

Boendeparkeringen kan försvinna helt i innerstan.
Boendeparkeringen kan försvinna helt i innerstan.
I dagarna har avgiften för boendeparkeringen höjts – men nu kan Mitt i avslöja att förmånen helt kan försvinna i innerstan.

– Vi vill inte att gatorna är fulla med bilar, trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
ANNONS

Under hösten införs nya parkeringsregler i hela Stockholm. Bland annat får flera områden utanför innerstan, där det i dag är gratis att parkera, avgift. Men reglerna förändras också i innerstan – exempelvis med höjd boendeparkering – från 900 till 1 100 kronor i månaden.

Men om du tycker den nya kostnaden är saftig är det ingenting mot vad som kan vänta om några år.

Just nu utreder trafikkontoret – i en parallell process – framtiden för boendeparkeringen i stan. En förmån som kan ryka helt, kan Mitt i avslöja.

Utredningen kring boendeparkeringens framtid ska enligt instruktionerna ta reda på om boendeparkering alls ”kan vara förenlig med ett växande Stockholm.”

– Vi ska förutsättningslöst titta på systemet och se om det fungerar. Vi vill inte att gatorna är fulla med bilar utan hellre att folk ställer sig i garage, trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Staden har nyligen sänkt kraven på hur många p-platser det måste byggas i anslutning till varje nybyggd lägenhet. För att det inte ska leda till fler bilar på gatorna har man samtidigt beslutat att inte tillåta boendeparkeringen i flera nybyggda områden – som Hagastaden och Norra Djurgårdsstaden.

Men enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) är det inte omöjligt att också områden som har boendeparkering i dag, som större delen av innerstan, kan förlora den möjligheten i framtiden.

– Det är ingenting som ska uteslutas. Om de nya områden vi bygger blir utan boendeparkering kan man fråga sig om man ska ge så stora subventioner till de andra.

Efter omskyltningen kommer det att kosta 15 kronor i timmen att parkera i innerstan, eller max 180 kronor om dagen. Full p-avgift under en månads tid skulle därmed kosta 4 200 kronor – en ökning med 3 100 kronor jämfört med boendeparkeringsavgiften.

ANNONS

När kan förändringar ske baserat på utredningen?

– Vi har ingen tidsplan för det. Men det ligger flera år fram i tiden, säger Daniel Helldén.

Men redan nu blir det alltså dyrare att parkera innanför tullarna. I innerstan höjdes boendeparkeringen med 200 kronor i månaden från och med september. För nya eller förändrade ansökningar får man också betala en ny administrationsavgift på 300 kronor. Alla med boendeparkering ska ha fått information om detta i brevlådan.

Och till våren förlängs också timavgiften i innerstan. Då kommer det att kosta mellan 07.00 och 19.00 på vardagar, i stället för som i dag mellan 09.00 och 17.00. Men även på lördagar mellan 11.00 och 17.00 blir det avgift. Men de nya timtiderna kommer att dröja till våren då staden skyltar om på Södermalm, Östermalm, Kungsholmen och i Vasastan.

200 miljoner kommer skyltkalaset kosta och sedan utökas trafikkontorets driftkostnader för parkering med 70 miljoner om året. Men det blir ändå en plusaffär för kontoret. För när allt är klart väntas staden få in 425 miljoner kronor mer om året med de nya parkeringsreglerna över hela Stockholm.

Skälen till ändringarna ska dock inte vara främst ekonomiska, utan syftet med de nya reglerna och avgifterna är enligt staden att frigöra parkeringsplatser och få bort bilarna från gatan.

– Vi har fått ett politiskt uppdrag. Det handlar om att öka framkomligheten på Stockholms gator och öka omsättningen på parkeringsplatser både i innerstan och ytterstan, säger Josefine Weinberg på trafikkontoret.

Karl Martinsson

Olle Anrell

Pernilla Fagerström