Trafikborgarrådet kritiserar snöröjningen

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) har krävt rapport om snökaoset från trafikkontoret och ett krav är jämställd snöröjning.
Daniel Helldén (MP) är kritisk till att snöröjningen inte fungerat som den skulle i stan.
Snön har ställt till det i trafiken och snöröjningen kom inte i gång i tid.
Trafikborgarrådet Daniel Helldén kritiserar själv den dåliga snöröjningen.

Snökaoset har tagit över Stockholm och orsakat stora problem i framkomligheten för i stort sett alla trafikslag. Problem som i många fall återstår på torsdagen, dagen efter att den mesta snön föll.

Snöröjningen har kritiserats hårt av oppositionen, och nu sällar sig trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) till kritikerna.

– För det första är det beklagligt att Stockholmare inte kommer fram som de ska till skolor och arbete. Så ska det inte vara. Samtidigt vet vi att det är besvärligt att få till det när den första snön kommer. Men vi kan också se att det kom varningar och man borde väl ha kommit igång snabbare, säger han.

– Därför har jag bett kontoret att redogöra vad som har hänt och också gå igenom vilken beredskap som egentligen finns. Det är inget konstigt att det snöar mycket ibland i Sverige, fortsätter Daniel Helldén

Vad är det som inte fungerat?

– Utifrån de rapporter jag har fått så har den uppenbarligen inte kommit igång i tid.

Står du fast vid prioriteringen av kollektivtrafik och gång och cyklister som ni beslutat om?

– Absolut det gör jag. Bilar har lättar att klara högre snödjup än fotgängare som får pulsa fram. Men när det är så här mycket behöver man sätta in resurser på alla håll och kanter.

Men enligt trafikkontorets presstalesman Anders Porelius har man haft skottare ute i tid.

– När vi såg att det skulle komma snö har vi haft beredskap. Men den här snökanonen som kom över östra Sverige har varit brutal. Det är inte bara Stockholms stad som har haft problem utan hela regionen. Även trafikverket har sagt att ingen maskinpark i världen skulle kunnat rädda den här situationen.

– Vi har haft våra maskiner igång sedan början och vi har gjort vårt allra yttersta, fortsätter han.

Just nu fokuserar man, enligt Anders Porelius, på att frakta bort stora snövallar.

– När vi har fått bort den snön kan vi skotta vidare på oskottade områden som cykelbanor och gångbanor. Det här görs inte med ett trollslag. Vi arbetar målmedvetet och har kört hela natten och kommer att köra hela dan med uppehåll i rusningstrafiken.

Enligt honom går det inte att säga vilka områden som fortfarande inte är skottade, men de finns både i inner- och ytterstan.

– Vi har kört igenom staden och har öppnat upp de viktigaste gatorna. Sedan finns det kvartersgator och villaområdesgator som har mer snö på sig. Ibland handlar det också om parkerade bilar som är översnöade och gör att maskinerna inte kan komma in.

Enligt Anders Porelius kommer man att följa de vanliga trafikreglerna och lappa bilar som står fel.

– Man måste försöka skotta loss bilen och flytta den för att vi ska kunna skotta.