ANNONS

Akalla först ut med nya trafikhinder – kan bli aktuella i Rinkeby

Invigning av trafkhinder i Akalla
Under måndagens invigning var många Akallabor på plats.
I flera års tid har buskörningarna i Järva varit ett problem.
Bilar, mopeder och motorcyklar har kört på gångvägar.
Men nu hoppas stadsdelen att de har hittat en lösning – höj- och sänkbara trafikhinder.
ANNONS

”Ungdomar använder gångvägarna i Järva som någon slags autostrada.” Så sa Spånga-Tenstas stadsdelsnämnds ordfödförande Ole-Jörge Persson (M) efter att en ung man i somras åtalades för att ha kört bil i 130 kilometer i timmen på gångvägar genom både Tensta och Rinkeby.

Så ska stadsdelen stoppa buskörningarna på gångvägarna

Men det var långt ifrån första gången som någon använde Järvas gångvägar som en bilväg.

– Det har varit problem med det här i princip sedan Akalla byggdes. När kommunen gjorde en undersökning tidigare kom det fram att mellan 300 och 400 bilar kör på Sibeliusgången varje dygn, säger Benjamin Dousa (M) som är ordförande i Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd.

Vill se mer fokus på Akalla

Rinkeby-Kista har i flera år velat hitta en lösning på problemen med buskörningarna. Och nu tror de sig ha hittat det. I början av veckan invigdes höj- och sänkbara trafikhinder på Sibeliusgången i Akalla.

– Jag tror att det här är en del av lösningen. Jag kan tycka att Akalla har glömts bort lite av politikerna. Fokus har legat på Rinkeby och Tensta. Vi vill satsa mer på Akalla, till exempel genom att ha fler fältassistenter på plats, säger Benjamin Dousa.

Buskörningen största problemet

ANNONS

Kan komma till Rinkeby

Om trafikhindren kommer ge någon effekt återstår att se. Stadsdelen ska nu hålla Akalla under noga uppsikt för att se hur effektiva dessa hinder är. Benjamin Dousa säger att det här kan bli aktuellt på fler platser runt om i Järva.

– Rinkeby är en sådan plats som det här kan bli aktuellt på. Många kör olagligt på torget där. Akalla är den platsen i Järva där det är mes komplicerat att sätta upp pollare, så det är positivt att vi har klarat av detta, säger han.

Akalla är första centrumet i Stockholm som får den här typen av skydd. Liknande pollare finns i runt säkerhetsobjekt som till exempel riksdagen. Då är tanken att trafikhindren ska skydda mot exempelvis terrorbrott.