Så kan trafikkaoset i Götgatsbacken fixas

Trafikborgarrådet Daniel Helldén ger sin syn på förslagen.
Trafikborgarrådet Daniel Helldén ger sin syn på förslagen.
En ny bro, egna cykelbanor, förbjuda cykeltrafik – eller varför inte en tunnel.
Förslagen på hur man kan komma till rätta med trafiksituationen i Götgatsbacken är många.
Trafikborgarrådet ger både tumme upp och tumme ner.

I förra veckan skrev vi om trafikkaoset som lätt uppstår i Götgatsbacken, att det kan vara svårt att ta sig fram både för gående och för cyklister. På gatan trängs allt från flanörer till pendelcyklister. Konfliktsituationer uppstår dagligen.

I olika forum, som cykelgrupper och kommentarsfält, frågade vi efter förslag på hur man kan komma till rätta med problemen.

Responsen blev stor.

Vi har kokat ner det till sex konkreta förslag. Vi lät sedan Stockholms ledande politiker i frågan, trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP), ge sina kommentarer till förslagen.

Cykelbanor på gågatan

Rita upp cykelbanor, antingen på sidorna av Götgatsbacken eller som ett stråk i mitten av gatan. Moderaterna är till exempel inne på denna linje.

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd: NJA

– Det har föreslagits många gånger, men jag är inte säker på att det blir bättre. Eftersom cyklarna får en högre hastighet och de gående måste ändå passera.

Förbjud cykeltrafik i Götgatsbacken

Sätt upp skyltar som gör det förbjudet att cykla på gågatan. I dag får man cykla, men på de gåendes villkor och maximalt sju kilometer i timmen. Men inte alla cyklister håller sig inom dessa begränsningar.

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd: NEJ

– Jag tror inte på det. De som cyklar långsamt är det inte problem med, utan de som snabbcyklar.

Cykla i Söderledstunneln

Gör om ett körfält i Söderledstunneln till cykelbana. Skärma av med vägg.

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd: NJA

– Just nu inte aktuellt, eftersom alla stombussar åker där nu när Slussen byggs om. Men det är uppe till diskussion.

Bygg en helt ny tunnel

Spräng ut berget och bygg en ny cykeltunnel, till exempel från Medborgarplatsen/Björns trädgård till Slussen.

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd: NEJ

– Vi har inte tittat närmre på det förslaget. Det har också funnits förslag att använda en gammal järnvägstunnel. Men då kommer man rakt ut på torget vid Slussen, vilket inte är bra.

Cykelramp eller bro

Rampen, eller bron, skulle kunna gå från Folkungagatan och Per Myndes backe.

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd: NEJ

– Inte aktuellt.

Led om cykeltrafiken

I september inleddes ett försök att få cyklisterna att välja Högbergsgatan–Repslagargatan–Sankt Paulsgatan istället för att ta vägen över Götgatspuckeln. Ny asfalt och nya skyltar ska locka dit cyklisterna.

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd: JA

– Men vi vet ännu inte om det kommer att fungera, att tillräckligt många cyklister väljer att ta denna väg istället.

Vad händer nu?

Trafikkontoret håller på att göra en utredning för att ta fram förslag på en permanent alternativ sträckning för cykelstråket förbi Götgatsbacken. I vår ska försöket utvärderas. Kanske blir det att leda om cyklisterna till Repslagargatan? Eller att ett av bilarnas körfält i Söderledstunneln blir en nytt cykelstråk?

Eller så räcker det med att upplysa. Till exempel genom att sätta upp tydligare skyltar om att Götgatsbacken är en gågata, där cyklister måste cykla på de gåendes villkor.

Något som inte är helt uppenbart, visade det sig när Mitt i var på plats. Flera cyklister berättade då att de inte visste om att de cyklade på en gågata, där det gällde andra trafikregler.