Tre trafikmardrömmar – dessa var de värsta dygnen i trafiken 2018

En vält lastbil och snösmockan orsakade de värsta trafikdygnen i Stockholm 2018.
En vält lastbil och snösmockan orsakade de värsta trafikdygnen i Stockholm 2018.
Snösmockor, välta lastbilar och olovlig asfaltering.
Det orsakade några av de värsta trafikdygnen i Stockholms län under 2018, enligt en ny rapport från Trafik Stockholm.
Minns du hur illa det var? Låt Mitt i påminna dig.

Snösmockan som lamslog Stockholm – 26 februari

Natten till den 26 februari slog snökanonen till mot Stockholm med full kraft. Snökaoset skulle vara i tre dygn.

Huvudstaden lamslogs: Singelolyckor. Masskrockar. I Salem blev trafiken helt stillastående – i fem timmar.

Det framgår i rapporten från Trafik Stockholm.

På flera platser kämpade plogbilarna förgäves – snödrivorna växte framför chaufförernas ögon. De kunde inte göra annat än att lämna de köande stockholmsbilisterna åt sitt öde.

I gryningen den 28 februari fattade polisen ett beslut att stoppa all norrgående tung trafik på Nynäshamnsvägen. 160 lastbilar stod still i höjd med Masmo. Först på eftermiddagen, på polisens kommando, eskorterades den långa karavanen av lastbilar in mot stan – med två plogbilar längst fram.

De nådde Gullmarsplan 16.45.

Där förstod man sitt misstag. I rapporten skriver man kort och gott att:

160 lastbilsekipage in i Södra länken mitt i rusningstrafiken vid 16:45 är inte optimalt

Det största problemet enligt rapporten var alla lastbilar och bussar som fastnade. Efter de kaotiska dygnen skärpte man kommunikationen mellan myndigheter samt strategin för hur den tunga trafiken ska stoppas på infartslederna.

Så här kunde de se ut under snösmockan i februari 2018. Foto: Trafikverket

Fakta

Det här är Trafik Stockholm

Trafik Stockholm är Stockholms vägtrafikcentral för att främja framkomligheten på vägarna i regionen. Dygnet runt och året om övervakar och leder de trafiken på det statliga vägnätet i Stockholms län, prioriterade kommunala gator i Stockholms stad och Nacka kommun.

De ansvarar även för det statliga vägnätet i Uppsala, Västmanlands, Örebro, Södermanlands, Gotlands och Östergötlands län.

Källa: Trafik Stockholm

Södra länken stängs av ofta på grund av för långa köer. Den 17 september blev det något annat. Foto: Pekka Pääkkö

Lastbilen som välte vid Södra länken – 17 september

Natten till den 17 september välte en lastbil full med grönsaker på en av de mest känsliga platserna i Stockholmstrafiken: Infarten mot Södra länken vid Nybodakopplet. Larmet kom 03:50 men det skulle dröja åtta timmar innan lastbilen kunde flyttas.

Morgonrusningen drog igång.

Kösmockan blev ett faktum. Trots att lastbilen bara blockerade trafiken söderut påverkades all trafik norrut när köerna växte ut i det övriga vägnätet. Som längst sträckte sig köerna till Farsta på 73:an och till Fittja på Södertäljevägen.

Först klockan 11:58 hade man lyckats få bort lastbilen. Anledningen var att Trafik Stockholm och Trafikverkets driftentreprenör inte förstod allvaret och det dröjde nästan 1,5 timme innan bärgarbilen dök upp. Mycket tid förlorades innan morgonrusningen drog igång. Ett arbete som tog 8 timmar hade kunnat ta 1,5 timmar, enligt rapporten från Trafik Stockholm.

Olyckan ledde fram till flera förändrade rutiner – framför allt att kommunicera i tid till samtliga inblandade.

Drottningholmsvägen drog på sig rejäla köer när en helt oplanerad asfaltering drog igång. Foto: Arkiv

Asfalterade Drottningholmsvägen utan lov – kostade 4 miljoner

I maj hade renoveringen av Drottningsholmsvägen redan hunnit pågå en längre tid. Irritationen låg redan i luften. Stämningen blev inte bättre när en av entreprenörerna började asfaltera vägen – utan lov. Tanken var att de skulle asfaltera på natten – men trodde att de fick asfaltera under rusningstrafik. Trafikledarna hade ingen aning om vad de skulle göra när asfaltsbilarna plötsligt blockerade trafiken.

Evighetslånga köer. Bussar ställdes in.

Irritationen tog överhanden och busschaufförerna och asfaltsläggarna råkade i luven på varandra. Enligt Stockholmdirekt som skrev om händelsen tvingades bussbolaget Keolis skicka vakter eftersom asfaltsläggarna gav blanka fan i när bolagets trafikledare påpekade att de inte hade tillstånd.

Enligt Trafik Stockholms rapport orsakade missförståndet stora samhällsekonomiska kostnader. Försenade bussresenärer kostade samhället drygt två miljoner. Försenade bilister kostade lika mycket.

Hela kalaset gick på totalt 4 miljoner enligt rapporten.