Trafikpolisen: Det har blivit laglöst på söderorts vägar

Trafiken blir allt tätare, och övervakningen sämre, enligt trafikpolisen Mats Klaesson.
Trafiken blir allt tätare, och övervakningen sämre, enligt trafikpolisen Mats Klaesson.
Färre rattonykterhetskontroller och färre rattfyllerister som lagförs.
Färre rattonykterhetskontroller och färre rattfyllerister som lagförs.
Högre hastighet, fler rattonyktra och fler döda. Det befarar trafikpolisen i söderort till följd av polisens omorganisation. Flera har redan sökt sig till nya tjänster.

Solen steker över Enskedevägen en dag i början av juni när polisaspiranter utbildas i trafikarbete. Tillfällen som de här är svåra att få till numera, säger Mats Klaesson som är erfaren trafikpolis.

Han och hans kollega Peter, som inte vill ha sitt efternamn i tidningen, tillhörde trafikgrupperna i söderort och Nacka som upplöstes i och med polisens stora omorganisation.

Från att ha varit en drygt tio respektive fem personer stark trafikgrupp i yttre tjänst är de nu utspridda, en eller två, i varje lokalpolisområde.

Från ledningens håll var syftet att verksamheten skulle bli en mer integrerad del i den lokala problembilden. Men de trafikpoliser Mitt i varit i kontakt med ger en annan bild. Svårigheter att samordna och mindre tid till trafik gör att polisen är ute betydligt mindre på vägarna.

– Det vi som trafikgrupp gjorde var att jobba med säkerheten på de stora vägarna; E4, riksväg 73 och Södra länken. Det är där flest skadas och dödas. Men det arbetet har i stort sett upphört, säger en polis till Mitt i.

Siffror som polisen tagit fram för årets första månader visar att det tagit nästan dubbelt så lång tid att utreda trafikärenden jämfört med förra året, när trafikgrupperna fanns kvar. Samtidigt som färre ärenden upprättats har fler lagts ned och färre redovisats till åklagare.

– Vi ser också att färre rattfyllerister och färre som kör utan körkort rapporteras. Samtidigt börjar vi se att antalet skadade och dödade stiger.

Tre av det tidigare tiotalet trafikpoliser i yttre tjänst i Söderort har valt att sluta jobba med trafik på grund av den nuvarande arbetssituationen. Ytterligare håller på att söka nya tjänster.

– Nu är det en sådan personalbrist att jag får jobba mycket med annat också, till exempel ordningsjobb. Jag börjar känna att det blir samhällsfarligt. Det kommer att dö fler i trafiken i år jämfört med förra året, säger Mats Klaesson.

Max Åkerwall är tillförordnad biträdande polisområdeschef i Stockholm Syd. Han känner till kritiken och håller med om att det nya arbetssättet än så länge inte fungerar optimalt. Men han tycker att det är för tidigt att utvärdera den nya organisationen.

– Vi vill följa reformen och se hur den fungerar. Det är tråkigt att några inte vill ge det en chans för jag tror att det här kan bli en väl fungerande verksamhet. Jag skulle vilja påstå att poliserna i stort sett har samma förutsättningar som förut att jobba med trafik.

Polisen har gjort 70 procent färre alkoholkontroller, rapporterat färre rattfyllor samtidigt som fler ärenden lagts ned och färre redovisats till åklagare. Det låter inte som ett bra resultat?

– Man måste beakta var vi befunnit oss. Allt från att vi sätter en ny reform till att polisen varit otroligt ansträngd med både migrantströmningar och antiterrorinstatser. Det berör även trafikpolisverksamheten.