Välj ditt område
Svarta trafikskolor är ett växande problem i Stockholm..
Svarta trafikskolor är ett växande problem i Stockholm..

Svarta trafikskolor ett växande problem

Nyheter Svarta trafikskolor är ett växande problem i Stockholm.
En körskola som på ytan ser seriös ut kan helt sakna tillstånd och kompetens för att utbilda kunden.
– Folk spenderar 80 000 på körlektioner och kommer knappt ut från parkeringen på förarprovet, säger förbundsordföranden Berit Johansson.

Exakt hur många svarta trafikskolor det finns i Stockholms är svårt att säga men på Sveriges trafikskolors riksförbund årliga enkät svarade 42 medlemmar, av de 96 som finns i Stockholm, att de upplever att svarta trafikskolor finns i stor utsträckning.

Svartåkarna använder sig ofta av riktiga körskolebilar, alltså bilar med pedaler även på passagerarsidan. Och enligt Berit Johansson, förbundsordförande på Sveriges trafikskolors riksförbund, kan det vara svårt att se skillnad på en laglig och en svart trafikskola.

– Om du är osäker på ett företag så begär att få se trafikskoletillstånd som är utfärdat av Transportstyrelsen och fråga efter F-skatt, säger hon.

Annars riskerar det att bli en dyr och körkortslös historia.

– Folk spenderar 80 000 på körlektioner och kommer knappt ut från parkeringen på förarprovet, säger Berit Johansson.

Dumpar priserna

De svarta trafikskolorna har i allt större utsträckning blivit en oönskad konkurrent på marknaden.

– Det är väldigt irriterande då de dumpar priserna och sprider en oseriös bild av trafikskolor, säger Teresa Afonso på Ringen Trafikskola.

Även på Trafikverket har man uppmärksammat problemet och delar bilden om att svarta trafikskolor har blivit vanligare i Stockholm.

– Det är inte bra, då de bedriver ekonomiskt brottslighet. Men även att kunderna blir utbildade av lärare som saknar rätt tillstånd och kompetens, många blir lurade helt enkelt, säger Rikard Granlund, biträdande chef för förarprov på Trafikverket.

Riktar sig till annan målgrupp

En av anledningarna till att de olagliga trafikskolorna blir vanligare kan enligt honom vara att de riktar sig till en målgrupp och marknad som de lagliga trafikskolorna inte fångar upp.

– Att det inte finns undervisningsmaterial på alla språk kan vara en anledning. De som vill ta körkort söker sig då till landsmän som kan deras språk, även om körskolan är svart, säger han.

Men att de svarta trafikskolorna kan pressa ner priserna gör dem också också attraktiva, främst för unga med ont om pengar.

Färre klarar förarprovet

Allt färre klarar förarprovet och i Stockholm är det betydligt färre som blir godkända när de kör upp privat jämfört med när de kör upp via en trafikskola. Men enligt Rikard Granlund behöver det inte ha något att göra med ökningen av svarta trafikskolor.

– Det är en svår fråga. Det kan vara så att de svarta körskolorna får en rutin på att utbilda och därmed blir det bättre än om det inte hade funnits överhuvudtaget. Självklart ser vi helst att man väljer en bra utbildning i stället för att komma till oss flera gånger, men det riskerar inte trafiksäkerheten eftersom alla måste klara förarprovet.

Sveriges trafikskolors riksförbund hade gärna sett en åtgärd där godkända trafikskolor hade särskilda registreringsskyltar på sina bilar för att göra dem mer lättidentifierade.

– Vad jag vet finns inga sådant planerat i nuläget men det är mycket möjligt att det kan komma i framtiden. Vi ser allvarligt på problemet och samarbetar med Ekobrottsmyndigheten, Transportstyrelsen och Skatteverket för att arbeta mot det, säger Rikard Granlund.


Så många klarar uppkörningen i Stockholm

Källa: Trafikverket

Din bästa Stockholmsguide

Fler nyheter från Hela Stockholm

Dykare; Dykning; Instagram; Vändpunkt i livet; Patrik Jonson; Resarö; Vaxholm; Undervattensfotografering; Undervattensfoto
Livsstil

Patrik satsade på djupet efter vännens död

Brott

Trängde sig in och rånade kvinna i Husby

Poliser
Brott

En anhållen för dödsskjutningen i Tensta

Nyheter

Tre personer avlägsnades från Medis

Brott

Tre sexuella ofredanden på We Are Sthlm

Trafik

Riddarfjärdssimningen hindrar pendelbåt 85