Min lokala hjälte

Trafikverket backar om kollektivkörfält

Nu backar Trafikverket om kollektivkörfälten på väg 222.
Nu backar Trafikverket om kollektivkörfälten på väg 222.
När de två kollektivtrafikkörfälten slopas på väg 222 får bilarna åka i två filer.

Hantverkaren Olle Örnquist jublar över att Trafikverket backat i frågan.

– Det här var den bästa julklappen jag kunde få, säger han.

Under måndagen fattade Länsstyrelsen beslut om att slopa tanken med reserverade körfält för kollektivtrafiken på väg 222 mellan Insjön och Mölnvik.

Den pågående ombyggnationen av vägen, som är klar våren 2016, ska göra vägen tvåfilig både in och ut från Stockholm. Ett körfält i varje rikting skulle först vigas åt bussarna, men beslutet har fått kritik av bland annat Nackapolisen.

Nu backar Trafikverket i frågan. Anledningen är de stora köbildningarna främst på morgnarna från Gustavsbergspåfarten och in mot stan.

– När vi har sett köbildningarna så har vi ju insett att det kanske inte var en perfekt lösning med kollektivkörfält så nu vill vi förändra och göra det bättre, säger Henrik Lindgren, projektledare på Trafikverket.

Han menar att bussarna får svårt att komma fram när bilarna blockerar deras körfält på väg in i bilkörfältet och att det minskas med två fria filer.

Ingen kunde vara gladare över beslutet än hantverkaren Olle Örnquist, som varje morgon tar firmabilen in mot stan.

– För alla oss som sitter i kö varje dag är det rena julklappen. Ingen kunde vara gladare än jag och alla hantverkare. Nu kan vi andas ut och slipper flytta härifrån, säger han.

Han tycker dock att Trafikverket borde ha insett att reserverade körfält var en dålig idé redan från början.

– Det känns som att det här var det enda sättet för dem att göra något vettigt av en klumpig groda, säger han.

Henrik Lindgren säger att det har varit svårt att förutse hur köerna skulle bli.

– Men nu anser jag att det blir bättre på alla sätt, säger han.

Tanken var att främja kollektivtrafikåkandet- hur blir det med den saken nu?

– Vi vill fortfarande förbättra för alla, särskilt för kollektivtrafiken, säger han.

Filip Joelsson (MP) tycker att kollektivtrafiken borde prioriteras ännu mer.

– Det är klart att det vore bättre att ha kollektivkörfält hela vägen. Jag är inte helt hundra på Trafikverkets förklaring, är deras slutsats rätt? Kanske skulle det gå att lösa genom en längre påfart?. Vi får återkomma till det här, säger han.