ANNONS

Trafikverket ger grönt ljus för t-bana till Nacka och söderort

Station Sofia får uppgång mot Stigbergsparken. Illustration: Sweco/SLL
Förlängningen av blå linjen har fått klartecken. Så här tänker man sig att station Sofias uppgång mot Stigbergsparken kan se ut.
Både Mark- och miljödomstolen och Trafikverket har nu sagt ja till att blå linjen förlängs från Kungsträdgården och vidare över Södermalm till Nacka och söderort.
ANNONS

Nu har Trafikverket fastställt järnvägsplanen för utbyggnaden av tunnelbanan till Nacka och söderort. Därmed har både Mark- och miljödomstolen och Trafikverket gett klartecken.

– Det är väldigt glädjande. Nu hoppas jag att den nya sträckningen av tunnelbanan kan fortsätta som planerat och det snart kan bli full fart på byggstart, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL i ett pressmeddelande.

Så blir nya t-banestationerna längs blå linjen

Blå linjen byggs ut

En järnvägsplan beskriver vad som ska göras, hur tunnelbanan ska byggas och vilken mark som behöver tas i anspråk.

Det är den blå linjen som byggs ut, från Kungsträdgården med en första ny station vid Sofia på Södermalm. Där delar sig tunnelbanan åt två håll.

Börjar gälla i oktober

En gren går österut till Nacka via de nya stationerna Hammarby kanal, Sickla, Järla och Nacka. Hela sträckan byggs under jord.

Den andra grenen går söderut till Gullmarsplan och vidare med en ny underjordisk station i Slakthusområdet som ersätter stationerna Globen och Enskede gård. Tunnelbanan ansluter sedan befintliga spår norr om station Sockenplan.

Den nya järnvägsplanen vinner laga kraft i mitten av oktober.

ANNONS