ANNONS

Täby och Vallentuna sågar trafikverkets lösning för kökorsningen

Erik Andersson och Parisa Liljestrand, vill helst ha en provisorisk rondell i korsningen.
Erik Andersson och Parisa Liljestrand, vill helst ha en provisorisk rondell i korsningen.
Täby och Vallentuna har dragit förhastade slutsatser och en lösning är på gång.
Det svarar Trafikverket efter att kommunalråden krävt åtgärder på Jarlabankes väg/Arningevägen medan det byggs dubbelspår på Roslagsbanan.
Men det är inte lösningar som de vill ha .
ANNONS

Tidigare i veckan skickade kommunstyrelsens ordförande i Täby och Vallentuna, Erik Andersson och Parisa Liljestrand, båda M, ut ett gemensamt pressmeddelande där de påpekade att korsningen vid Jarlabankens väg/Arningevägen snart kommer att bli ännu värre belastad. Detta under den kommande utbyggnaden av dubbelspår mellan Täby kyrkby och Kragstalund.

Brevet var en reaktion på att Trafikverket enligt dem inte vill vidta några åtgärder för att att göra något åt trafikstockningar och höja säkerheten medan arbetena pågår.

Täby och Vallentuna kräver trafiklösningar vid Jarlabankes väg

arningeleden vid jarla bankes väg i täby

Moderaterna i Täby och Vallentuna är kritiska till korsningen. Foto: Åsa Sommarström

Nu har Trafikverket kommit med ett svar.

– De har nog dragit lite väl snabba slutsater om att ingenting ska göras. Vi har tittat på ett antal olika lösningar och har ännu inte återkopplat om vilken som vi tror skulle fungera bäst, säger Helena Sundberg, regional direktör på Trafikverket.

Fler trafiksignaler

Några exempel på möjliga lösningar är att sätta dit fler trafiksignaler, sänka hastigheten i området och öka antalet körfält för utfarten.

ANNONS

– Vad det blir för åtgärd kan jag inte säga idag, men vi är verkligen på detta för att hitta en bra lösning. Både för de som behöver använda utfarten men också för att bibehålla en vettig framfart på den stora leden, säger hon.

Rondell

Trafikverket menar att en lösning kommer att presenteras inom en vecka till tio dagar.

Det låter i och för sig hoppfullt. Men den enda lösning vi ser är en tillfällig cirkulationsplats i korsningen, säger Erik Andersson. Jag ser inte hur man ska kunna lösa det på ett annat sätt. Och trafiksignaler på Arningeleden verkar jättekonstigt.

En rondell är enligt Erik Andersson också vad Vallentuna kommun skulle föredra.

”Enkelt och billigt”

Att sänka hastigheten är en möjlig åtgärd men Erik Andersson tror att det bara skulle hjälpa marginellt.

– När man byggde Norrortsleden har jag för mig att man hade en tillfällig cirkulationsplats lite längre söderut. Det funkade alldeles utmärkt. Och fler körfält, om det är vad Trafikverket menar, är ju en ganska stor investering. Det enklaste och billigaste för skattebetalarna blir en tillfällig cirkulationsplats. Om den funkar bra kanske den kan bli permanent.