ANNONS

Efter Trafikverkets avslag: Täby och Vallentuna kräver rondell

arningeleden vid jarla bankes väg i täby
Arningeleden vid Jarlabankes väg.
Frågan om hur trafiksäkerheten ska lösas i korsningen Arningevägen/Jarlabankes väg har ännu inte fått någon lösning.
Nu skickar Täby och Vallentuna kommun ännu ett brev till Trafikverket.
ANNONS

Samtalen mellan Täby och Vallentuna kommuner och Trafikverket i Stockholm verkar ha hakat upp sig rejält. Nyss kom ett pressmeddelande från kommunerna om att de i dag har skickat ännu ett brev till trafikmyndigheten för att understryka sina krav.

Dispyten kom i dagen redan för en månad sedan då kommunerna öppet gick ut och krävde lösningar för trafiken i T-korsningen, där köerna är långa under morgonrusningen. Den kommer att få ökad belastning när SL börjar  bygga dubbelspår på etappen mellan Kyrkbyn och Kragstalund. Kommunerna vill ha en rondell medan Trafikverket svarar att en sådan lösning snarare skulle förvärra problemet.

Trafikverket nobbar krav på rondell vid Jarlabankes väg

 

Men Täby och Vallentuna låter sig inte nöja med det svaret. De skriver i pressmeddelandet att de föreslagit flera tillfälliga lösningar, som en tillfällig rondell, sänkta hastighetsbegränsningar och trafiksignaler, utan att få något gehör.

Enligt pressmeddelandet vill Trafikverket leda om trafiken mot Vikingavägen.

”Täby kommun har redan planerat för en tillfällig trafiksignal i korsningen Vikingavägen/Härdstigen. Att då leda in ännu mer trafik på Vikingavägen där ersättningstrafiken för Roslagsbanan redan går skapar ännu större framkomlighetsproblem och är en direkt olämplig åtgärd”, säger de båda M-märkta kommunalråden Erik Andersson i Täby och Parisa Liljestrand i Vallentuna gemensamt. ”Vi förutsätter därför att Trafikverket ändrar sitt beslut och omgående vidtar åtgärder som ökar framkomligheten och trafiksäkerheten i korsningen Jarlabankes väg/Arningevägen”.

Att en rondell skulle försämra framkomligheten tillbakavisas helt.

ANNONS

– Det här är felaktigt. I den utredning Täby kommun tagit fram tillsammans med SL:s dubbelspårsprojekt framgår det tydligt att framkomligheten är väldigt god i alla trafiksimuleringar utom två, säger Erik Andersson.