Min lokala hjälte

Trängseln är värst på Sankt Eriksplan

Morgonrusningen i Sankt Eriksplans tunnelbana är inte rolig för tunnelbanependlarna.
Morgonrusningen i Sankt Eriksplans tunnelbana är inte rolig för tunnelbanependlarna.
Trångt, svettigt och stressigt.

Trängseln i tunnelbanan blir allt värre i Stockholm visar en ny utredning. SL är inte i närheten av att nå sina egna mål på hur mycket utrymme varje resenär ska ha.

En illaluktande armhåla mot ansiktet från mannen bredvid. En resväska som trycker mot ryggen. Och nu ska den där barnvagnen på också. Livet som tunnelbanependlare i Stockholm är inte alltid en dans på rosor.

På Sankt Eriksplan väntar Frank van Gelder på tåget in mot stan. Som Vasastadsbo och morgonpendlare är han van vid att trängas.

– Det var trångt redan i trappan ner. Och jag får ofta hoppa över tåg för att få plats, säger han.

För morgonpendlarna som åker den gröna linjen in mot stan är Sankt Eriksplan allra värst.

Det visar en ny utredning från landstingets trafikförvaltning. Många tåg har fyllts på hela vägen från Hässelby strand och det är först längre in i city som folk börjar gå av i större utsträckning.

Men problemet finns överallt i tunnelbanenätet. SL:s mål för antalet stående i tunnelbanevagnarna – 2,1 passagerare per sittplats – överskrids gång på gång i rusningstrafiken.

Utredningen slår också fast att trängseln blir allt värre.

– Vad jag vet är det första gången vi tittat på trängseln på det här sättet. Vi räknar på hur folk upplever trängseln och inte bara hur många som är i vagnarna, berättar Jens Plambeck som är handläggare på trafikförvaltningen.

Kristoffer Tamsons är trafiklandstingsråd i Stockholm och ansvarig för kollektivtrafiken.

Han håller med om att det stundtals är mycket trångt i Stockholms tunnelbana men säger att det finns flera satsningar på gång för att minska trängseln, som färdigställandet av Citybanan, utbyggnaden av tunnelbanan och nya vagnar på röda linjen.

– Det här är ett belägg för att vi har prioriterat rätt, säger han om utredningen.

Tidigare i vintras stod det klart att SL brottas med ekonomiska problem och måste spara.

Som led i ett sparkpaket har Tamsons bland annat flaggat för höjt pris på månadskortet och indragna linjer.

Det innebär att fler ska resa med de färdmedel som återstår, däribland tunnelbanan.

– Vi måste se över kostnaderna på kort sikt för att ha ekonomiska muskler på lång sikt. Ett tydligt direktiv har också varit att förändringar till det negativa inte ska ske i rusningstrafik eller i väldigt efterfrågad kollektivtrafik, säger Kristoffer Tamsons.

Jag får ofta hoppa över ett tåg för att få plats.Frank van Gelder

Fakta

Så får du plats i tunnelbanan

Åk andra tider: Rusningen är som värst mellan 7.30 och 8.30 på gröna linjen och mellan 8.30 och 9.30 på röda linjen. Eftermiddagsrusningen pågår mellan ungefär 15.00 och 18.00. Den som kan åka lite tidigare eller senare har mycket att vinna.

Välj rätt vagn: Det är nästan alltid som trängst i den främre vagnen. Näst mest folk är det i sista vagnen och minst antal i mittenvagnen.

Källa: SL