Vid Odenplan har trängseln blivit vardag

”Under rusningstid är alla bussar fulla”, säger Agneta Österlind.
”Under rusningstid är alla bussar fulla”, säger Agneta Österlind.
Trångt, trängre, Odenplan.
15 000 fler resenärer rör sig över Odenplan efter att Citybanan öppnade. Dessutom har antalet resenärer ökat med flera tusen de senaste åren.
– Under rusningstid är alla bussar fulla, säger busschauffören Agneta Österlind.

Står du ofta och sniffar någon främling i armhålan på tunnelbanan? Eller får du inte sittplats på bussen?

Du är inte ensam.

Runt två miljoner påbörjar sin resa i kollektivtrafiken varje dag i Stockholm, vilket är över 300 000 fler än för tio år sedan. Och många reser till våra kvarter, då nära hälften av alla resor i länet sker till eller inom innerstan.


Trånga Stockholm är en serie om hur vi i Stockholm påverkas när allt fler ska samsas på samma yta.


På Odenplan har antalet resenärer ökat drastiskt det senaste året. Efter att Citybanan fick en ny station här rör sig cirka 15 000 fler över torget varje dag.

– Det är mycket, mycket mer folk nu. Och fler frågor. En del har aldrig åkt den här vägen förut och när de kommer upp vet de inte vart de ska, säger Agneta Österlind.

Hon är busschaufför och servicevärd på SL och några dagar i veckan bistår hon busschaufförerna med att kontrollera biljetter. Trängst är det på 4:an.

– Den är nästan alltid knökfull. Och den går ändå var fjärde minut, säger hon.

Skulle man kunna köra bussarna tätare?

– Det är svårt. Det räcker med att en buss blir stående 15 sekunder för att det ska bli väldigt trångt vid hållplatsen.

Är trångt i rusningen

Det är inte bara här som trängseln ökar. På tunnelbanan vid S:t Eriksplan är det till exempel 6 300 fler påstigande varje dag jämfört med hur det såg ut för tio år sedan.

Allra trängst är det – kanske inte oväntat – i rusningstid.

Kö till bussarna vid Odenplan. Foto: Pekka Pääkkö

– Vissa tider är det väldigt trångt. Det vet alla som åker tunnelbana, att det kan vara helt knökat, säger Claes Keisu, pressinformatör på SL.

Tittar man på antalet avgångar har de inte ökat i samma takt som antalet resenärer. Avgångarna har ökat med fyra procent medan resenärerna ökat med tolv procent under 2010-talet. Men det är fel att titta bara stirra sig blind på siffrorna, enligt Claes Keisu.

– För att minska trängseln kan man inte bara titta på antalet avgångar. Utan det gäller att kunna öka kapaciteten när den behövs, som tätare turer i rusningstrafiken. Ha en smartare planering, säger han.

Nya tunnelbanetåg

Fram till 2050 förväntas stans befolkning att öka med nära 50 procent, från runt 900 000 invånare till 1,4 miljoner. Hur ska då kollektivtrafiken kunna rymma alla?

Svaret från SL är delvis utbyggnad. Tunnelbanenätet ska till exempel få flera nya stationer i innerstan och Roslagsbanan ska förlängas in till city.

Skissbild

Upprustning tunnelbana C20. Illustration: SLL

Andra grepp är tätare turer. Ett nytt signalsystem, som dock är försenat fem år, ska kunna göra att tågen går oftare.

Och fordonsflottan ska uppdateras. De nyare tunnelbanetågen som kör nu, C20-tågen, ska byggas om för att kunna rymma flera, dock på bekostnad av antalet sittplatser.

Platserna minskas från 126 till 102. Första tåget med nya inredningen rullar 2019. År 2023 ska alla vagnar vara utbytta.

Så många fler reser varje dag

Antalet påstigande en vinterdag vid stationerna i innerstan.

Källa: SL