Trängselskatt avskräcker inte

Nära 200 000 fler bilister har passerat betalstationerna vid Liljeholmsbron i år jämfört med samma period förra året. Det är en ökning med över 6 procent.
Nära 200 000 fler bilister har passerat betalstationerna vid Liljeholmsbron i år jämfört med samma period förra året. Det är en ökning med över 6 procent.
Trenden har vänt – nu ökar bilåkandet i stan igen. Nära 8 procent fler bilister körde genom ­tullarna i år jämfört med samma period i fjol.

– Det är inte den utvecklingen vi vill se, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Allt fler bilister passerar betalstationerna. Det står klart när Lokaltidningen Mitt i granskar Transportstyrelsens siffror.

Mellan 2011 och 2014 minskade antalet bilister som betalade trängselskatt för att åka in eller ut från stan med 4,3 procent, mätt under perioden januari–augusti.

Under samma period i år har trafiken i stället ökat med 7,6 procent jämfört med förra året.

– Jag har inte sett så höga siffror förut. Jag har skickat över materialet till vår statistikanalytiker, säger Birger Höök, Trafikverkets projektchef för trängselskatt, efter att Lokaltidningen Mitt presenterat sammanställningen.

Trafikforskaren Maria Börjesson vid Centrum för transportstudier på KTH är dock inte förvånad.

– Det här drivs av två saker, det ena är bensinpriset. Förra året föll priserna och då valde fler bilen.

Den andra stora faktorn är höjda inkomster.

– Man kan se att bilåkandet följer andelen förvärvsarbetande i länet ganska väl, säger Maria Börjesson.

Och Stockholms kommuninvånare, som själva står för över 40 procent av bilkörningen i stan, är inte sena med att sätta sig framför ratten igen när förutsättningarna förändras.

– Det svänger snabbare här än på andra håll. Går bensinpriserna upp kan man åka kollektivt.

En annan viktig faktor är trängseln, som på vissa håll minskat i och med Norra länkens öppnande. Daniel Helldén (MP) kopplar det ökade bilåkandet direkt till den.

– Det här visar bara att bygger man fler vägar så blir det mer trafik. De 17 miljarder som har lagts på det här hade kunnat göra bättre nytta i kollektivtrafiken, säger han.

Men Maria Börjesson menar att sådana här tillskott i Stockholms enorma vägtrafiksystem sällan påverkar så mycket. Bilarna har dessutom ökat vid flertalet betalstationer, inte bara vid Norra länken.

– Och även om kollektivtrafiken är jätteviktigt för hela staden så rubbar den sällan bilåkandet, ­säger hon.

Daniel Helldén är bekymrad över utvecklingen.

– Får vi mer trafik korkar det igen staden. Dessutom orsakar det buller, försvårar bostadsbyggande, avgaserna ger hälsoproblem och vi klarar inte våra kollektivmål, säger han.

Hur jobbar Stockholms stad för att minska ­bilismen i innerstan?

– Trängselskatten höjs ju den 1 januari, vilket beräknas minska bilismen med 7 procent. Sedan handlar det om att skapa möjligheter för att cykla, gå och åka kollektivt, säger Daniel Helldén.

tel

Fakta

7,6 procent fler körde in i stan

Antal bilar som passerade biltullarna januari–augusti (ej juli). Ökningen från 2014 till 2015 är 7,6 procent.

källa: transportstyrelsen