Trängselskatten minskade trafiken

Kungsholmspendlaren Johan Raeder har inte märkt någon skillnad i trafiken på Kungsholmen efter trängselskattens införande.
Kungsholmspendlaren Johan Raeder har inte märkt någon skillnad i trafiken på Kungsholmen efter trängselskattens införande.
Fler kör in på Kungsholmen från Essingeleden, efter att trängselskatten infördes vid årsskiftet.

Trots det visar färsk statistik att trafiken har minskat, både i innerstan och på Kungsholmen.

Den som kör mycket bil i Stockholm har nog märkt att trafiken flyter på bättre sedan årsskiftet. Orsaken är den förändrade trängselskatten.

Dels får den som kör längst Essingeleden numera betala trängselskatt, dels har skatten höjt för alla innerstadspassager. Samtidigt höjdes också maxbeloppet per dag från 60 till 105 kronor.

Mitt i har tagit del av en ny rapport som konsultbolaget WSP gjort på uppdrag av Trafikverket.

Rapporten närstuderar de första fem veckorna med de nya reglerna – och trafiken har minskat rejält.

– Trafiken har stabiliserats på en nivå som är sju till nio procent lägre än i december. Under högtrafikperioderna är minskningen mindre, mellan tre till åtta procent. Och förändringen på Essingeleden är likartad, säger Christian Nilsson på WSP.

På Kungsholmen har minskningen inte varit lika stor. Men även här har den minskat.

I början av december berättade Mitt i Kungsholmen om Trafikverkets farhågor om att trafiken på just Kungsholmen skulle öka med den nya skatten.

Prognoser visade att om man också skulle få betala för att köra på Essingeleden skulle många välja att svänga av på Kungsholmen redan vid Fredhäll i stället för att fortsätta norrut.

Så har det också blivit, enligt den nya rapporten. Men eftersom så många har valt att inte åka in i stan alls från Brommahållet har trafiken ändå minskat något på Kungsholmen totalt sett.

När Mitt i pratar med bilister på Kungshomen har de märkt någon större skillnad just där.

– Nej inte alls, säger Johan Raeder som bilpendlar från Trångsund till Nordea på Lindhagensgatan och anser att trafiken fortfarande är jobbig.

Trots trängselskatten fastnar många fortfarande i bilköer, vilket också rapporten visar.

Men inga nya åtgärder väntar just nu, enligt Birger Höök som är ansvarig för trängselskatten på Trafikverket.

– Vi forsätter att följa det och ska ta fram en mer utförlig rapport i maj, säger han.

Fakta

Trafiken har minskat

Sedan årsskiftet har innerstadspassagerna minskat med mellan 5 och 10 procent i hela stan. Undantaget är resor till och från Essingeöarna, där passagerna har minskat med ca 18 procent.

På Essingeleden har trafiken minskat med ca 10 000 bilar per dag eller mellan 7 och 9 procent. Under rusningen är minskningen mindre.

Restiderna på Essingeleden söderut har minskat ca 9 minuter under ftermiddagsrusningen och cirka 2 minuter norrut.