Trångt för pendlarna vid nya slutstationen

Det är trångt för pendlande Danderydsbor på Roslagsbanans nya slutstation Universitetet.

Två perronger ska svälja lika många resenärer som Östra station.

Och längs avstängda Näsbyparkslinjen kör erättningsbussarna färre turer.

Upprustningen och moderniseringen av Östra station pågår till den 7 november och tills dess är de 46 000 pendlare som varje vardag är hänvisade till de två plattformarna vid Universitetet som nu är slutstation.

När Lokaltidningen Mitt i besökte den nya slutstationen en dag under rusningstid var det folkvandring mellan tunnelbanan och Roslagsbanans station vid Universitetet, en promenadväg på cirka två och en halv minut.

Att slutstationen vid Universitetet bara har två perronger, i motsats till Östra station som har flera, är en faktor som kan medföra problem om det blir krångel med ett tåg på en perrong.

”Så länge inget går sönder och man kan hålla igång tågen på de olika perrongerna så är det bra”, svarar en tågförare på frågan om hur stationen fungerar.

”Om ett tåg går sönder kan det bli panik om alla resenärer måste byta perrong. För att byta perrong måste man nämligen upp på bron och ner igen på den andra perrongen”, menar en annan tågförare.

Bo Insulander, kommuniktör på Arriva, medger att den nya slutstationen är litet mer sårbar eftersom den bara har två perronger.

– Men det har inte varit något problem hittills, tillägger han.

Roslagsbanans Näsbyparkslinje är avstängd vilket utsätter fler Danderydsbor för prövningar. Något som irriterar en del resenärer är att ersättningsbussen bara går två gånger i timmen under rusningstrafik, tåget gick tre gånger i timmen.

Bussen som heter 29B trafikerar rutten Danderyds sjukhus, Djursholms Ösby, Vendevägen, Altorp, Östberga, Lahäll, Näsby allé och Näsbypark.

– Det kommer att vara sommarturlista ända in i november, upplyser en resenär som arbetar i Östberga dit han pendlar från hemmet i Årsta.

Varför går bussen, som ersätter Näsbyparkslinjen, efter sommartidtabell ända till november?

– Vi har valt att behålla tidtabellen eftersom man kan åka även med de ordinarie bussarna 601 och 606 till Djursholm säger Izhak Dan, informatör på Arriva som driver Roslagsbanan och ansvarar för ersättningsbussarna.

Efter en koll med SL:s kundservice visar det sig emellertid att busslinje 601 och 606 från tunnelbanan vid Danderyds sjukhus till Djursholms torg, varken stannar i Östberga elller Altorp.

Här stiger resenärer på ersättningsbussen som stannat på hållplatsen vid Östberga.

Hur fungerar ersättningsbussen jämfört med tåget?

Peter Karlsson, elektronikkonstruktör, arbetar i Östberga:

– Bussarna till och från Östberga går två gånger i timmen jämfört med Roslagsbanan som gick tre gånger i timmen.