Tre fel om året för varje bostad

Skåpdörr som ramlat ner. Stopp i wc. Fönster som inte går att öppna. Varje hushåll i Järfällahus gör i snitt tre felanmälningar per år.

Lokaltidningen Mitt i kan redovisa unik statistik över antalet felanmälningar från hyresgäster som hyr av kommunens bostadsbolag Järfällahus AB (JHAB).

Totalt handlar det om 61 457 anmälningar de tre senaste åren, varav 18 035 hittills under 2012. Räknat på att JHAB äger 6 400 hyreslägenheter, handlar det om drygt tre felanmälningar per hushåll och år.

Flest anmälningar, var femte, görs av hyresgäster på Snapphanevägen, ett av Järfällahus större bostadsområden. I tolv av områdets trappuppgångar har fler än 40 felanmälningar gjorts.

En trappuppgång sticker ut med 69 felanmälningar. Flertalet anmälningar handlar om trasiga fönster, eluttag och strömbrytare.

Järfällahus ska kommande år renovera sitt bestånd för minst två miljarder.

Terje Gunnarson, region­ordförande i Hyresgästföreningen, känner inte till att liknande statistik tagits fram för and­ra bostadsbolag och kan inte jämföra, men han är ändå frågande till mängden felanmälningar.

– Det låter mycket. Även om bostäderna ska renoveras måste bostadsbolaget sköta underhållet under tiden. Det behövs för att hålla god förvaltningskvalitet och är viktigt för hyresgästernas trygghet.

Katharina Arvidsson, informationschef på Järfällahus, säger att företaget är bland de bostadsbolag i landet som lägger mest pengar på underhåll. Hon poängterar också att flertalet av felanmälningarna faktiskt inte handlar om fel, utan till exempel är frågor om hur saker fungerar eller begäran om hjälp med proppbyte. Att 69 felanmälningar gjorts i en och samma trappuppgång kommenterar hon:

– Jag kan inte kommentera en enskild port. Jag tror inte att det är något konstigt.

Fakta

Fem i topp