Trendiga Saga, 17, tar mopedbilen till skolan

Saga Stjernstoft har haft sin mopedbil sedan förra sommaren. Ibland ger hon kompisen Josefine Bondelid skjuts.
Saga Stjernstoft har haft sin mopedbil sedan förra sommaren. Ibland ger hon kompisen Josefine Bondelid skjuts.
Försäljningen av mopedbilar går spikrakt uppåt.

De små bilarna hör till de hetaste transportmedlen bland unga.

– Det har kommit modeller som man vill bli sedd i, säger Saga Stjernstoft, 17.

Att mopedbilar gått hem hos unga märks på parkeringarna kring Viktor Rydbergs gymnasium i Danderyd. En eftermiddag i förra veckan räknade en av Lokaltidningen Mitt i:s medarbetare till åtta parkerade mopedbilar utanför skolan.

En av dem som skaffat mopedbil är 17-åriga Djursholmsbon Saga Stjernstoft. Enligt henne är mopedbilar lika vanliga bland tjejer som bland killar.

– Tidigare fanns ju epatraktorer och de kördes väl mest av killar. De här är en finare variant av epatraktorer. Det har kommit modeller som man vill bli sedd i, säger hon.

Hon uppskattar att moped­bilen har tak och är lätt att parkera. Kompisen Josefine Bondelid har en vanlig EU-moped och den kan vara jobbig att köra på vintern. Då ger Saga Stjernstoft gärna kompisen skjuts till skolan.

– Jag har två extrajobb och med mopedbilen kan jag lätt ta mig mellan olika ställen, säger Saga Stjernstoft.

Familjen betalade runt 200 000 kronor för mopedbilen. De räknar med att de får igen en stor del av summan då de säljer den vidare.

– Jag kommer att kunna ha den i två år och sedan får min lillasyster ta över den, säger Saga.

412 mopedbilar såldes i Sverige förra året, enligt siffror från Malmö mopedbilscenter.

– Det såldes mer än 30 procent fler mopedbilar 2014 jämfört med året innan. Försäljningen går spikrakt uppåt, säger Ola Nilsson på Malmö mopedbilscenter.

För några år sedan lockade mopedbilar mest pensionärer och funktionshindrade.

Sedan ändrades reglerna för att ta mopedkörkort, berättar Johan Breitholtz på Importinvest som har sålt mopedbilar i tolv år.

2010 förenklades reglerna och försäljningen tog fart på nytt.

– Tidigare sålde vi mest till äldre. Nu har mopedbilar blivit trendiga i Danderyd, Nacka, Lidingö och liknande förorter. De har blivit rikemansbarnens bilar, säger Johan Breitholtz.