Trög start för elbilarna

Nu är elbilarna på väg ut på vägarna och vilken vecka som helst får Huddinge kommun sin första elbil. Enligt miljöstrategen Katarina Persson finns mycket att göra för att få kommunen mer miljövänlig.

Sveriges bilar ska vara fossilbränslefria till 2030. I oktober slöts det stora principavtalet för elbilsupphandling till Sveriges kommuner. Satsningen på elbilar är något som marknaden inte bedöms klara själv, utan offentlig sektor ska gå bräschen och bana väg och göra tillgången på både bilar och ”tankställen” större.

På fyra år ska 5 000 elbilar köpas in av landets kommuner och på sikt ska de kunna bli ett alternativ också för privatbilister.

Huddinge kommun har haft det lite trögt i starten. Den första kommunen, Härnösand, fick sin första elbil redan före jul, grannkommunen Botkyrka har beställt fem, medan Huddinge nu har tagit in offert på sin första.

– Det ska bli fler. Förhoppningsvis kommer den andra redan till våren, säger kommunens miljöstrateg Katarina Persson som ändå tycker att Huddinge ligger i framkant.

Att det tagit tid beror bland annat på att det inte funnits några elbilar att beställa. Man tror att skåpbilar och servicebilar kommer att utgöra merparten av kommunernas elbilar. De går inte så långa sträckor och kan laddas mellan varven.

Men hittills har bara en enda modell funnits tillgänglig och det har varit en personbil.

– Men det kommer att bli fler modeller inom några månader.

Hon påpekar att kommunen inte är utan miljöbilar för det. Två minibussar körs på biogas och 16 bilar går på etanol. Men merparten av kommunens 95 fordon går på bensin eller diesel, bara 30 procent är miljöbilar.

– Det finns jättemycket att göra, framför allt när det gäller att använda kommunens bilar mer effektivt. Det körs 53 000 mil i tjänsten med privata bilar. Kunde vi centralisera tjänstebilarna och få folk att använda dem mer skulle vi kunna spara 1,4 miljoner kronor varje år, säger Katarina Persson.

Huddinge kommunen har till skillnad från Botkyrka inget datum då kommunens fordon ska vara fossilfria.

– Vi fasar ut de gamla fordonen efter hand och jag tänker jobba för att det ska bli fler elbilar.

Elbilar är fortfarande väldigt dyra, minst 200 000 kronor dyrare än motsvarande utan el. Ändå märks ett intresse bland allmänheten för den nya tekniken. Vid årsskiftet kom ”supermiljöbilspremien” som innebär att staten kan betala upp till 40 000 kronor vid inköp.

– Det finns ett ganska stort intresse för elbilar, säger Erik Rydheimer, försäljningschef på Bilia i Segeltorp.

Hittills har det varit svårt att få fram bilar, men om sex månader kommer det att finnas betydligt fler. Sedan väntas försäljningen ta fart först när det finns tillräckligt med snabbladdningsställen och priset på bilarna går ner, menar Rydheimer.

Laddningsstolpen i Huddinge centrum används inte ofta. Men miljöstrategen Katarina Persson hoppas att elbilarna snart ska bli fler.

Fakta

Här finns gratis el

Elbilar behöver laddas efter 7-10 mil.

De kan laddas i vanligt jordat eluttag men Huddinge kommun erbjuder gratis el i tre offentliga laddstolpar: Kommunalvägen i Huddinge centrum, Stambanevägen i Stuvsta och Duettvägen i Skogås.

Användningen är ännu låg: som mest användes 24 kW under en månad förra året, normalt ligger nivån på 2-3 kW.

Källa: Huddinge kommun