Trots protester – här ska 140 000 bilar per dygn köra

Förbifarten kommer att gå ovan jord i Akalla.
Förbifarten kommer att gå ovan jord i Akalla.
Arne Johansson, Björn Sundblad och Vladimir Velarde är oroliga för Förbifart Stockholms konsekvenser.
Arne Johansson, Björn Sundblad och Vladimir Velarde är oroliga för Förbifart Stockholms konsekvenser.
Det finns en stark opinion mot Förbifart Stockholm i Järva som inte kommit fram, anser Adolfo Ovalle, Arne Johansson, Mohamed Hagi Farah, Rafael Altez Calderon, Björn Sundblad.
Det finns en stark opinion mot Förbifart Stockholm i Järva som inte kommit fram, anser Adolfo Ovalle, Arne Johansson, Mohamed Hagi Farah, Rafael Altez Calderon, Björn Sundblad.
För att få plats med Förbifart Stockholm måste trafiken på Akallalänken ledas om. Grävarbetet pågår för fullt.
För att få plats med Förbifart Stockholm måste trafiken på Akallalänken ledas om. Grävarbetet pågår för fullt.
I Akalla pågår arbetet för fullt med att bygga Förbifart Stockholm.

Men invånarna i Järva känner oro för vad vägen kommer att innebära och kampen för att stoppa bygget har inte upphört.

Förra hösten stoppades bygget av Förbifart Stockholm tillfälligt, men sedan i januari i år är det åter i full gång. Trafikverket har avverkat skog och grävt för att göra plats för den nya trafikplatsen Akalla.

Här kommer Förbifart Stockholm under ett antal hundra meter gå ovan jord och Akallalänken får en ny dragning. En grupp engagerade Järvabor visar Lokaltidningen Mitt i hur området ser ut och de har inte gett upp kampen för att stoppa bygget.

– Med Förbifart Stockholm saboterar regeringen Sveriges klimatmål. Denna väg leder till att biltrafiken ökar kraftigt. Men för att klara klimatmålen behöver vi minska bilismen, säger Arne Johansson som representerar Norra Järva stadsdelsråd.

140 000 fordon väntas trafikera Förbifart Stockholm per dygn. 18 av 21 kilometer av denna sexfiliga motorväg ska gå i tunnel. Den går från Skärholmen i syd till Häggvik i norr och är tänkt att ge regionen bättre nordsydliga förbindelser.

I Järva är många arga och besvikna över att vägen dras ovan jord i Akalla och Hjulsta.

– Här i Akalla bor fattiglappar som inte har någon bil. På Ekerö dras vägen i tunnel. Här drar man den ovan jord. Det är en diskriminering som har att göra med klass och rasism, säger Mohamed Hagi Farah från Järva föräldraallians.

Om vägen blir verklighet så vill dessa Järvabor att även sträckorna i Akalla och Hjulsta däckas över eller grävs ner.

– Bullret och luftföroreningarna kommer att öka i Akalla. Det kommer att kosta liv, säger Vladimir Velarde från föreningen Trevliga Porkala.

Bygget av motorvägen stoppades under en period för att regeringen ville förhandla med Stockholms stad och landstinget om finansieringen. Vägen beräknas kosta minst 31 miljarder kronor att bygga och 80 procent av pengarna kommer från intäkterna av trängselskatten. Resten betalas av staten.

Den omförhandlingen stoppades av den borgerliga alliansen i riksdagen och landstinget och därefter återupptogs bygget. Även statsminister Stefan Löfven har dock uttalat sig positivt om vägen.

Ett av Sveriges nuvarande klimatmål är att minska utsläppen av växthusgaser med 40 procent till år 2020 jämfört med 1990. Efter att regeringen misslyckats med omförhandlingen skrev klimat- och miljöministern Åsa Romson (MP) i en debattartikel i Svenska Dagbladet att Förbifart Stockholm kommer att försvåra Sveriges arbete med att uppnå dessa mål och riskera att Stockholm blir en stad där fler blir beroende av bilen.

Att vägen går ovan jord i Akalla och Hjulsta beror på att den ska ansluta till vägar i närheten.

– Vi har utrett möjligheten att ha tunnlar där men det skulle inte fungera bra. Någonstans måste vägen gå upp och i Akalla är det för att få till alla anslutningsvägarna till E4. Vid trafikplatsen i Akalla ansluter förbifarten till Hanstavägen, säger Louise Melander, kommunikationschef för Förbifart Stockholm på Trafikverket.

Lokalt i Akalla ska dock inte motorvägen försämra luften, menar Trafikverkets projektledare Alexandra Stassais Söderblom

– Även om vägen går ovan jord ligger den nedsänkt i ett tråg och det innebär att partiklar och liknande fastnar där nere. Vid vägen är luften förorenad men där ska ju ingen vistas, säger hon.

Trafikverket har installerat treglasfönster hos invånare som bor i lägenheter nära Akallalänken. Men det är mest för att sänka bullret under själva byggperioden. Man har undersökt möjligheten att däcka över leden i Akalla. Det skulle kosta 200 miljoner kronor.

– Om vi däckar över vägen så minskar ljudet med två eller tre decibel. Det är knappt förnimbart och anses inte vara ekonomiskt försvarbart, säger Alexandra Stassais Söderblom.

På söndag den 29 november arrangeras klimatmanifestationen ”Tillsammans för klimatet” i Stockholm. Där ska Norra Järva stadsdelsråd ska vara med och demonstrera för att förbifarten stoppas.

Är det inte naivt att tro att bygget går att stoppas?

– Nej, vi ger inte upp hoppet. Varken politiker eller allmänheten har förstått hur allvarligt läget är i klimatfrågan. Bygget ska pågå i tio år och kosta en astronomiskt summa. Det är pengar som i stället skulle kunna läggas på att bygga ut kollektivtrafiken, säger Arne Johansson.

Fakta

Bara 3 av 21 kilometer ovan jord

Förbifart Stockholm ska gå från Skärholmen i syd till Häggvik i norr.

Det blir en 21 kilometer väg med tre körfält i vardera riktning. 18 kilometer är förlagda i tunnel.

Bygget ska pågå i tio år och finansieras till 80 procent via intäkter från trängselskatten. 20 procent bekostas av staten.

140 000 fordon per dygn väntas trafikera Förbifart Stockholm. I dag kör cirka 160 000 fordon per dygn på Essingeleden.