Trycket på gröna linjen ska minska

Antalet resenärer ökar i snabb takt på den gröna linjen. Nu fördubblas tiden med maxtrafik på morgonen.
Antalet resenärer ökar i snabb takt på den gröna linjen. Nu fördubblas tiden med maxtrafik på morgonen.
Är du trött på att trängas i tunnelbanan på väg till jobbet?

SL fördubblar nu ­perioden med maximal trafik under morgon­rusningen – allt för att möta det ökande trycket på tunnel­banan.

Denna vecka genomför SL en rad förändringar i sina tidtabeller för att försöka olja det grusiga tunnelbanemaskineriet. Perioden på morgonen med maximalt tät trafik på gröna linjen fördubblas från en timme till två. Maxtrafik kommer nu att gå mellan halv sju och halv nio. En viss ökning kommer också att göras under eftermiddagsrusningen. SL:s förhoppning är att fler ska välja att åka tidigare eller senare till jobbet.

– Vi har försökt justera i tidtabellerna och laborera med avgångar för att se om folk vill välja nya alternativ, säger Jesper Pettersson på SL.

Under våren har företaget MTR, som kör tunnelbanan, också gjort försök att träna Brommas resenärer. En informationssatsning har gjorts vid Brommaplan för att försöka övertyga fler om att sätta sig i mittenvagnen, eller att vänta in ett tåg som har gått en kortare sträcka innan det anländer till stationen – allt för att bättre fördela passagerare mellan vagnar och avgångar.

Kampanjen har gjort att på- och avstigning flyter lättare, och därmed underlättat för förarna att hålla tidtabellen.

– Det räcker med att några få ändrar beteende för att det ska bli bättre för alla, säger Jan Magnusson på MTR.

MTR undersöker också om det kan finnas andra möjligheter att öka trafiken när efterfrågan är som störst. Den teoretiska kapaciteten på spåren är sex tåg på tio minuter – men det är utan passagerare. Det är på- och avstigningen på stationerna som tar tid, och där kan det eventuellt finnas mer att effektivisera.

– Det är en balansgång mellan att få tågen att rymma så många passagerare som möjligt och att få tågen att gå så ofta som möjligt, säger Jan Magnusson.

– De frågorna jobbar vi med hela tiden.

Passagerartrycket på gröna linjen har vuxit konstant de senaste åren. Enligt SL:s beräkningar, de senaste från 2012, går 2 400 passagerare på tunnelbanan vid Alvik under rusningstiden mellan halv åtta och halv nio på morgonen. Motsvarande siffra 2009 var 1 800. Det är en ökning med 33 procent. Hela t-banesystemet har samtidigt ökat belastningen med knappt tio procent.

Det räcker med att några få ändrar beteende för att det ska bli bättre för alla.Jan Magnusson, MTR

Fakta

Fler avgångar och längre tåg

Tiden med maxtrafik fördubblas från en till två timmar på morgonen. Liknande ökning görs också delvis på eftermiddagen.

De tåg som tidigare varit korta, främst under helger och på nätterna blir nu fullängdståg.

Avgångar som tidigare vänt vid Odenplan, främst på helgerna, kommer i större utsträckning att fortsätta till Åkeshov.

Källa: SL och MTR