Tuff höst för Stockholms cyklister

Edmundo Taquiva cyklar ofta mellan Kungens kurva och Skärholmen. I samband med bygget av Förbifarten stängs cykeltunneln under E4 av – i fyra år. "Jag får hitta andra vägar till jobbet" säger han.
Edmundo Taquiva cyklar ofta mellan Kungens kurva och Skärholmen. I samband med bygget av Förbifarten stängs cykeltunneln under E4 av – i fyra år. "Jag får hitta andra vägar till jobbet" säger han.
Världens längsta cykeltunnel har lagts på is och den utlovade cykelbanan vid Norra länken dröjer. Dessutom tvingas cyklisterna leda hojen när nya Slussen byggs.

Vem tänker på cyklisterna i Stockholms trafikkaos?

När nyheten om att världens längsta cykeltunnel planerades i en av Citybanans arbetstunnlar presenterades var det många av länets cykelpendlare som jublade av glädje.

Tanken var att tunneln skulle fungera som en raketsnabb cykelpendlarväg genom stan, med en restid på fem minuter mellan Södermalm och Vasastan. Men frågetecknen blev för många och projektet lades på is.

– Att rulla ned i tunneln går bra men att komma upp är svårare. Om vi bygger hissar eller liftar kan vi underlätta för cyklisterna, men frågan är hur mycket det skulle kosta, säger Peter Huledal, planerare på Trafikverket.

Tidigare sa man att projektet skulle kosta mellan 60-80 miljoner kronor. Enligt Peter Huledal kan det bli mycket mer än så.

Den verkliga chocken för Stockholms cyklister kom dock vid midsommar. Under tiden som Slussen byggs om tvingas cyklisterna leda sina cyklar mellan Södermalmstorg och Katarinavägen.

”Leda cykeln. I tre år. I staden där cykeltrafik ska vara prioriterad”, skrev en irriterad cykelbloggare.

Cyklisterna som åker mellan Kungens kurva och Skärholmen måste också tänka om i höst. I samband med bygget av Förbifarten stängs cykeltunneln under E4 av i fyra år. Cyklisterna hänvisas istället till den nya gång- och cykelbron i höjd med Heron City.

– Bron ligger åt fel håll för mig. Jag antar att jag får hitta andra vägar till jobbet, säger Edmundo Taquiva, 30, från Vårby gård.

När Norra länken började byggas stängdes cykelbanan som går parallellt med Essingeleden. Det finns förslag på att bygga en cykelväg från den gamla avfarten från E4/E20 till Norra Stationsgatan, men även det lär dröja. Enligt Trafikverket kan den nya cykelvägen vara färdig tidigast 2017.