Tuff start på året för tågpendlarna

Resenärerna har fått stå ut med många signalfel i år. Orsaken kan vara att en växel är trasig eller något som ligger på spåret. Obehöriga som rör sig på järnvägen orsakar också många förseningar.
Resenärerna har fått stå ut med många signalfel i år. Orsaken kan vara att en växel är trasig eller något som ligger på spåret. Obehöriga som rör sig på järnvägen orsakar också många förseningar.
Pendeltågens förseningar har skjutit i höjden. Från den 1 januari till den 22 april samlade pendeltågen på linjerna som passerar Huddinge kommun ihop över 1 600 timmars försening.

Det blir i snitt 14 timmar varje dag.

Pendeltågen med nummer 35, 36 och 38 har inte haft någon bra vår. Det har inte resenärerna heller. Tågen som passerar genom Huddinge på sträckorna Tumba-Uppsala, Södertälje-Märsta och Nynäshamn-Bålsta hade sammanlagt 1 623 förseningstimmar fram till den 22 april, vilket kan jämföras med 685 timmar under samma period året innan.

– Det är signalfel och allt vad det heter, säger pensionären Ingrid Matsson när vi pratar med resenärer på Huddinge station.

Signalfelen har ökat kraftigt i år och står med 400 timmar för de värsta förseningarna. Enligt Trafikverket och forskare beror det till stor del på att anläggningarna är slitna och på att underhållet är eftersatt.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) berättar att man betalar 160 miljoner kronor varje år till Trafikverket i banavgifter. Han är mycket kritisk :

– Om vi satsar mer än tidigare på järnvägsunderhåll men problemen inte bara kvarstår utan förvärras, då växer ju frågan: vart tar pengarna vägen?

Enligt Trafikverket kommer det uppdämda behovet av underhåll att åtgärdas fram till 2025.

Verket hoppas också på lindring när exempelvis Citybanan är klar 2017.

– Eftersom Stockholm är ett storstadsområde så är det högst prioriterat. Vi kommer naturligtvis att se successiva förbättringar under denna period, men det går inte över en natt, säger Carina Redtzer på Trafikverket.

En orsak till vårens förseningar är enligt Trafikverket och Anders Lindahl, forskningsingenjör på KTH Järnvägsgruppen, att det pågår underhåll och byggnationer.

– Har du fyra spår på en linje och stänger av två, får det stora konsekvenser om det sker något med de två spåren som är kvar. Exempelvis är gamla Årstabron avstängd tre månader för upprustning. Händer det något på övriga spår där så blir det tvärstopp.

Har du drabbats av förseningarna i år?

Malin Johansson, Stuvsta:

– Ja. I stället blir det ofta bil till t-banan i Rågsved. Jag känner att jag inte kan lita på pendeltåget och har missat föreläsningar.
Kjell Nilsson, Huddinge:

– Nej, men jag kan ofta skjuta upp ärenden. Är något viktigt reser jag med marginal. För det mesta går tågen ypperligt.
Oskar Wik, 
Älvsjö:

– Ja, du kommer för sent och missar värde­full tid i skolan, som förberedelser med klasskamrater före vissa lektioner.