Tuffa bud för resenärer i Åkersberga

”Det kommer att bli jättekrångligt om buss 624 slutar gå från Humlegården”, anser resenären ­Nicklas Wägerth. Många läsare har reagerat på hur trafiken kan förändras från december.
”Det kommer att bli jättekrångligt om buss 624 slutar gå från Humlegården”, anser resenären ­Nicklas Wägerth. Många läsare har reagerat på hur trafiken kan förändras från december.
Färre direktbussar och betydligt färre tåg till Åkersberga än till Täby och Vallentuna. Nästa år riskerar Åkersbergaborna att få sämre kollektivtrafik. Resenärerna rasar.– Det kommer att bli jättekrångligt, säger Nicklas Wägerth.

Inga direktbussar från Humlegården till Åkersberga, med linje 624C, på eftermiddagarna. Ingen trafik med linje 621 till Danderyd längre – och dessutom:

När dubbelspår byggs på Roslagsbanan nästa år får Åkersberga betydligt lägre turtäthet på tågen än vad Vallentuna och Täby får under byggtiden.

Så ser ett förslag från SL ut, som kommunen fått.

– Är det sant? utbrister Michaela Fletcher (M), kommunstyrelsens ordförande, när hon får höra om förslaget att Åkersberga ska få färre tågturer än Täby och Vallentuna när dubbelspår byggs under 2017.

– Utan att ha tagit del av remissen än kan jag säga att det är oacceptabelt. Vi är även beroende av direktbussarna, säger Fletcher.

Enligt förslaget stängs Roslagsbanans Österskärslinje ner helt mellan juni och december 2017. Innan dess, från februari till juni nästa år, föreslås trafiken gå mer sällan än i dag till Åkersberga, samtidigt som Kårstagrenen är helt avstängd.

Under respektive avstängning sätts betydligt fler extratåg in i rusningstrafik till både Vallentuna och Täby än till Åkersberga. Orsaken är, enligt Izhak Dan på Arriva, att det inte går att köra extratåg även till Åkersberga.

– Det beror på spårkapaciteten. Ett spår kommer att vara avstängt vid Roslags Näsby och då måste vi dra ner på trafiken. Det handlar om tidtabellerna också.

Men förutom tåget riskerar också flera bussar att dras in. När Mitt i åker till Humlegården för att prata med resenärer som kan drabbas om buss 624C slutar gå därifrån på eftermiddagarna träffar vi Åkersbergabon Nicklas Wägerth.

– Det skulle bli jättekrångligt. Man har redan dragit in på turer och utan direktbussen från Humlegården skulle jag få byta en extra gång. Då kan jag inte jobba på bussen.

Enligt Izhak Dan på Arriva beror förslaget på en nedläggning av 624C från Humlegården på att det är för få resenärer som åker där.

Samtidigt poängterar han att buss 624 får fler avgångar, varje kvart, från Danderyds sjukhus om förslaget går igenom.

– Fler avgångar från Danderyd väger tyngre än att de som åker från Humlegården ska slippa ett byte, säger han.

Om förslaget går igenom försämras flera busslinjer samtidigt som Roslagsbanan byggs om. Samtidigt minns många resenärer strul med ersättningsbusarna vid den förra stora avstängningen.

Hur ska ni göra för att ersättningsbussarna ska gå bättre nästa år?

– Då hade vi för många nyexaminerade förare. Nu satsar vi mer på utbildning. Vi kommer också att känna till alla vägarbeten, säger Izhak Dan.

Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd, tror också att ersättningstrafiken blir bättre nästa år.

– Arriva planerar att köra de flesta av ersättningsbussarna till Danderyds sjukhus i stället för Galoppfältet, vilket innebär färre byten.

Fakta

Läsarreaktioner på förslagen

”Det är bra om 624:an från Danderyd går oftare, men då röda linjen är full i rusningstrafik så måste 624 C finnas kvar som alternativ.

De som åker kollektivt är redan hårt prövade när Arriva tog över busstrafiken och det blev kaos, plus att flera bussar redan är indragna och det är ofta förseningar.”

”Turen 22:15 med 621:an från Danderyd på kvällarna, är ju räddningsplankan för att ta sig hem någorlunda drägligt de kvällar man till exempel tagit en AW i stan.”

”Det korkade är ju att kommunen (som höjer trängselskatten) och landstinget som styr över kollektivtrafiken inte är synkade och arbetar tillsammans.”

”Jag som efter 15 år slutat ta bilen. Dags att börja igen!”

”Men det är ju bara bisarrt. Ibland känns lokaltrafiken här ute som en sketch i Yrrol.”

”Jag har bott i kommunen hela mitt liv. I 45 år. Och de känns som om vår lokaltrafik inte varit sämre än nu. Detta trots att vi nästan dubblat vår befolkning sedan dess … Utöka 624C till att även gälla kvällar och återinför att 621 går till Mörby igen.”

Fakta

Så kan linjerna gå i framtiden

Förslag på bussförändringar från december 2016:

Linje 621 Danderyds sjukhus – Åkersberga – Norrtälje: Förbindelsen till Danderyds sjukhus föreslås läggas ner eftersom att Roslagsbanan går till Åkersberga.

Linje 623 Åkersberga station – Åkersberg station: Ringlinjen föreslås läggas ner och ny sträckning blir Åkersberga – Åkerstorp –Murkelvägen med syfte att bättra passa in med Roslags­banan.

Linje 624 C: Föreslås dras in från Humlegården på eftermiddagarna – i stället föreslås 624 få tätare avgångar från Danderyds sjukhus med minst 15-minuters trafik.

Roslagsbanan:

Under 2017 byggs dubbelspår på Kårsta- och Österskärslinjerna. Här är förslagen för hur trafiken ska gå:

17 februari – 22 juni: Kårstalinjen stängs av och ersätts av bussar. Österskärslinjen får lördagstrafik med 15-minuterstrafik, förutom i lågtrafik då det blir 30-minuters­avgångar. Sträckan Stockholm Östra – Viggbyholm får 7,5-minuterstrafik i rusningstid.

23 juni – 16 augusti: Både Kårsta- och Österskärslinjen stängs av, ersätts med bussar.

17 augusti – 15 december: Österskärslinjen stängs av, Kårstalinjen får dagens lördagstrafik förutom sträckan Stockholms Östra – Vallentuna som får 7,5-minuterstrafik i rusningstid.

Källa: SL

Ny skylt ska dämpa oro

Nu vill Arriva förhindra farligt vägspring vid Kulla vägskäl. Bolaget planerar att sätta upp en elektronisk tidtabellsskylt för att underlätta bussbyten.

Sedan buss 629 lades om och direkt-anknytningen mellan Svinninge och Täby försvunnit har fler resenärer, även barn och unga, börjat springa och gå över Kulla vägskäl för att byta buss.

I väntan på att den nya gångtunneln är klar planerar Arriva nu sätta upp en digital skylt med realtidsinformation vid busshållplatsen för att resenärer ska veta när de andra bussarna kommer och därmed slippa springa över vägen.

– Vi vill dämpa oron och springandet. Den elektroniska skylten ska även göra att förarna kan synka linjerna bättre, säger Izhak Dan på Arriva.

I dag har Arriva inga ytterligare planer på att förändra trafiken mellan Svinninge och Täby, då de säger sig tagit emot få klagomål från resenärer. Däremot kan Arriva justera tidtabellerna om det behövs för att bussbytena ska gå smidigare vid Kulla vägskäl.

Pia Bispo