Tufft för privat hemtjänst

Patricia Dehghan, verksamhetschef på Real omsorg i Storstockholm AB, har svårt att förstå varför det går så dåligt i Tyresö, när det går bra i andra kommuner.
Patricia Dehghan, verksamhetschef på Real omsorg i Storstockholm AB, har svårt att förstå varför det går så dåligt i Tyresö, när det går bra i andra kommuner.
Privata hemtjänstföretag går segertåg genom kommuner som Nacka och Stockholm.

Men i Tyresö har entreprenörerna svårt att få fäste – bara en fjärdedel av hemtjänsten sköts privat.

Patricia Dehghan, verksamhetschef på Real omsorg i Storstockholm AB, är bekymrad över kundtillströmningen i Tyresö. Av någon anledning kommer hon inte upp i mer än 10 pensionärer.

– Vi jobbar i 14 stadsdelar i Stockholm, Järfälla, Huddinge och Sollentuna och det är bara i Tyresö som det aldrig blir fler. Vi förstår inte varför, säger hon.

Även bland andra privata utförare inom hemtjänsten i Tyresö finns en frustration över att aldrig få några nya kunder. En av dem, ABC hemtjänst, har till och med låtit renovera 155 kvadratmeter i bottenplan i ett av husen på Granängsringen för att kunna hysa tvättstuga, kontor samt omklädnings- och rastutrymmen för personal. Men kunderna har uteblivit.

– Det är synd för vi privata utförare har mycket att tillföra. Vi har våra inriktningar och det är bra om den kommunala hemtjänsten får konkurrens, men i Tyresö verkar det inte gå att konkurrera, säger Stefan Sulin, en av grundarna.

Sedan 2008 har de äldre i alliansstyrda Tyresö kunnat välja mellan kommunal och privat hemtjänst. Under den tiden är det bara Lindalens hemtjänst som fått en nämnvärd andel av kunderna, 21 procent.

Förra året genomförde kommunen en upphandling av hemtjänstföretag enligt lagen om valfrihet (LOV) och sju privata utförare godkändes som utförare bredvid den kommunala. Ytterligare en utförare har sedan dess tillkommit.

Ett av de privata företagen har gett upp och räknar man bort Lindalen delar de övriga på fem procent av marknaden.

Elisabeth Åkrantz, expert på upphandlingsfrågor och LOV på nya Upphandlingsmyndigheten, menar att det finns orimligt stora skillnader vad gäller fördelningen mellan privata och kommunala utförare bland de kommuner som använder LOV.

– Det kan bland annat ha att göra med på vilket sätt kommunernas tjänstemän informerar de äldre, säger hon.

Enligt Elisabeth Åkrantz är intentionen i LOV att biståndsbedömarna ska informera de äldre om profiler och olika kundnöjdhetsmätningar.

– De äldre frågar ju ofta vad de ska välja. Då ska de få saklig information för att kunna göra ett reellt val, och den kan både vara muntlig och skriftlig, säger hon.

Politikern med ansvar för äldrefrågor i Tyresö, Andreas Jonsson (M), ser dock inget märkligt i de privata utförarnas låga kundandel.

– Det är i stället ett gott betyg till den kommunala hemtjänsten och Lindalens hemtjänst. Vi ser inget egenvärde i att de privata utförarna har en viss procent av marknaden. Så länge de äldre själva får välja är vi nöjda, säger han.

Får de äldre rätt information?

– Absolut. Vi lägger fram en broschyr där utförarna presenterar sig själva, men exakt hur biståndsbedömarna informerar muntligt kan jag inte svara på. Men det är klart att det alltid kan utvecklas.