Tufft motstånd för Väsby om bullret

Väsby kommun fick tufft motstånd av Arlandas ägare Swedavia när Mark- och miljööverdomstolen i förra veckan tog upp flygplatsens nya miljötillstånd.

– Vi har varit oerhört väl föreberedda men motstånden mot vår sak var också hårdare den här gången. Swedavia har varit väldigt duktiga på att få med sig centrala instanser, säger Per-Erik Kanström (M).

Domen i den första instansen, Mark- och miljödomstolen, som kom i november i fjol var en stor framgång för kommunen. Den innebar att inflygningar över centrala Väsby bara ska vara tillåtna i undantagsfall från 2018 för att minska flygbullret.

Swedavia överklagade och i torsdags hölls slutpläderingar i Mark- och miljööverdomstolen.

Flera tunga instanser uttalade ett tydligt stöd för Swedavias uppfattning att kurvade inflygningar inte är möjliga att införa så här snabbt, berättar kommunstyrelsens ordförande Per-Erik Kanström (M), som följde förhandlingen på plats.

– Luftfartsverket höll en lång presentation som handlade om svårigheterna med kurvade inflygningar. Även SAS som förra gången uttalade sig till vår fördel hade svängt om helt, säger Per-Erik Kanström.

Per-Erik Kanström menar att Swedavia inte har neutrala relationer till exempelvis Luftfartsverket och att det är ett problem.

– Deras verksamheter sitter tajt ihop och de har också ett affärsmässigt förhållande.

Är du orolig inför domstolens utslag?

– Ja, det är klart att jag är orolig. Det handlar om Väsbybornas hälsa och om kommunens möjlighet till ökad tillväxt och fler bostäder.

Fakta

Fallet kan tas upp i HD

Arlandas nya miljötillstånd börjar gälla den 1 januari 2018.

Första instans slog fast att inflygningar till Arlandas bana 3 ska kurvas norr om centrala Väsby.

Domen i Mark- och miljööverdomstolen kommer den 21 november.

Domen kan komma att överklagas till Högsta domstolen där det dock krävs prövningstillstånd.