Tullingepartiet vill ha båtlinje till stan

Tullingepartiet vill skapa förutsättningar för båtpendling mellan Hamringe och Stadshuskajen.
Tullingepartiet vill skapa förutsättningar för båtpendling mellan Hamringe och Stadshuskajen.
Tullingepartiet vill utreda möjligheterna att starta båtpendling från Hamringe till Stadshuskajen. På torsdag lämnas motionen in till kommunfullmäktige.

Vad tror ni om att båtpendla till jobbet, Tullingebor? Tullingepartiet tycker i alla fall att det är en sådan bra idé att de kommer att lämna in en motion om just detta vid kommunfullmäktiges sammanträde på torsdag.

Visionen är att Tullingeborna som ett första steg i utvecklingen ska kunna ta båten från Hamringe och hoppa av vid Stadshuskajen. En tur som Tullingepartiets gruppledare Anders Thorén uppskattar skulle ta högst en timme. Tanken är att resenärerna ska kunna köpa ett speciellt månadskort för båtpendlingen.

För att genomföra projektet krävs stöd från både kommunen och landstinget, men visionen är att en privat entreprenör ska driva projektet.

– Det bästa är om man kan få ekonomisk bärighet och att ett företag kan syssla med det här så man inte behöver belasta kommun och landsting, säger Anders Thorén.

Han tror att båtpendlingen skulle avlasta den besvärliga trafiksituationen i Tullinge, där pendelstationen är underdimensionerad och ombyggnationerna på busstorget stökar till det för resenärerna.

– Tanken är att det här ska ge livskvalitet och att man ska kunna ta en kaffe på båten, läsa mejlen och sedan hoppa av på jobbet. Det här skulle kunna sätta kommunen på kartan, och inte minst Tullinge, säger Anders Thorén.

Det är dock inte bara att sjösätta en båt och köra i gång. Aspekter som hållplatser, parkeringar, miljö, utsläpp och buller måste tas med i beräkningen.

– Det är viktigt att det är en båt som vid hög fart gör minialt med svall, för annars förstörs stränder och bryggor och sådant, det behöver utredas, säger Anders Thorén.

En lösning skulle kunna vara båtar som liknar de turistbåtar som trafikerar farlederna runt Stockholm och innerstan. Infartsparkeringar kommer också att behöva anläggas om förslaget blir verklighet.

Tullingepartiet vill nu att Botkyrka kommun kontaktar Stockholms läns landsting för att genomföra en översiktlig genomlysning av projektet. Vad resterande partier tycker om förslaget återstår att se.

– Hade det kommit från Miljöpartiet hade det nog blivit bifall men det brukar inte bli på samma sätt när det kommer från ett annat parti som inte är i majoritet. Det brukar dras i långbänk och sedan kommer man med samma förslag i annan skepnad, säger Anders Thorén.

Kommunstyrelsens ordförande Ebba Östlin (S) väntar med att uttala sig tills hon läst förslaget.

– Spontant så är ju ansvaret för kollektivtrafik en regionalfråga men jag förstår att Tullingepartiet ju inte kan motionera i landstinget då de är ett lokalt parti, säger Ebba Östlin.