Tummen upp för banor utan grus

Den nya maskinen sprider salt­lake för att försvåra att is bildas.
Den nya maskinen sprider salt­lake för att försvåra att is bildas.
Cykelbloggaren Mikael Ordenius gör tummen upp för kommunens nya supermaskin som gör det onödigt att grusa gång- och cykelbanor.

– Det är ovanligt att se rensopade cykelbanor ­redan i februari, säger han.

Att cykelbanor i Tyresö är rensopade i slutet av februari är lite av ett rekord. Såväl Bollmoravägen som Myggdalsvägen är redan fria från grus.

Lösningen stavas sopsaltare – en maskin som sopar och sprider saltlake på banorna, vilket gör grusning överflödig. Förra vintern prövades olika typer av sopsaltare i bland annat Stockholm.

Tyresös nya sopsaltarmaskin hade sin jungfrutur i mitten av februari. Enligt Tony Ytterstedt, verksamhetsansvarig för gata och park på kommunen, gör den nya maskinen att gruset på Tyresös vägar kommer att vara uppsopat betydligt tidigare än den 15 maj, som är kommunens deadline.

Kommande vintersäsong ska den nya sopsaltaren användas redan från oktober för att hålla gång- och cykelvägar farbara utan att de grusas.

Cykelbloggaren och MP-politikern Mikael Ordenius tycker att den nya sopsaltaren är ett riktigt lyft.

– Det är ovanligt att se rensopade cykelbanor redan i februari. Och det är fint att Tyresö lyckats följa trenden runt om i Stockholm. I vanliga fall får man vänta till maj och i värsta fall ligger det kvar grushögar ända in i juni. De kan ju orsaka förfärliga olyckor, säger han.

Som nyinvald politiker ser han som sin uppgift att föra cyklisternas talan inne i kommunhuset. Än så länge tycker han att det går ”så där”.

– Det är svårt att få tjänstemännen att tänka ur en cyklists perspektiv och se cyklisten som en riktig trafikant. De tycker att det inte spelar någon roll om man plötsligt måste svänga ut på bil­vägen eller om det finns hinder som gör att man måste sakta ner, säger han.

Ett typiskt exempel på denna ickeförståelse för cyklister finns, enligt Ordenius, på den nya cykelbanan längs Myggdalsvägen. Vid busshållplatsen vid Fårdala skola upphör nämligen all vägledning och cyklister måsta stanna upp och överväga hur de ska fortsätta.

– Busshållplatsen står mitt i vägen och man vet inte om man ska köra ut på bilvägen eller ta vägen bakom. Det gör att man måste sakta in, säger han.

Göran Norlin, kommunens miljö- och trafikchef, håller inte med om att cyklister behandlas som en andra sortens trafikanter och meddelar att den kritiserade buss­kuren ska flyttas.

– Den senaste fyraårsperioden har vi satsat betydligt mer än tidigare på cykelbanor och andra åtgärder för cyklister. Just nu tar vi bort onödiga hinder som betongsuggor och bommar, säger han.

Mikael Ordenius (MP) arbetar för att framkomligheten för cyklister ska öka. Busshållplatsen vid Fårdala skola är ett typiskt exempel på hinder som kan dyka upp mitt i cykelbanan.

”Det är fint att ­Tyresö lyckats följa trenden runt om i Stockholm. mikael ordenius (MP)