Tummen upp för gågatan i Vaxholm

I sommar testar kommunen att göra om delar av Hamngatan till gågata. Ludvig Broström, Jenny Broström, Gustav Broström, Barbara Pötzsch och Emilian Pötzsch kan strosa fram i lugn och ro.
I sommar testar kommunen att göra om delar av Hamngatan till gågata. Ludvig Broström, Jenny Broström, Gustav Broström, Barbara Pötzsch och Emilian Pötzsch kan strosa fram i lugn och ro.
Gågator är en het trend.

Denna sommar har delar av Hamngatan i Vaxholm stängts av för bilister.

Både Vaxholmsbor och näringsidkare ser positivt på försöket, men vissa har invändningar.

Det är eftermiddag på Hamn­gatan och regnet ligger i luften. Fullt med folk rör sig mellan Rådhusgatan och Kaptensgatan, sträckan som i sommar gjorts till gågata.

Stora blomkrukor spärrar av vägen. Det är tillåtet för till exempel varutransporter att köra in, men gående har företräde.

Gågatan välkomnas av både invånare och butiksägare. När Lokaltidningen Mitt i frågade ett 20-tal personer var bara ett fåtal negativa till försöket.

– Jag tror att många upplever gågatan som något positivt. Det har blivit en lugnare atmosfär och mindre dammigt. Våra varutransporter kan lasta av i lugn och ro och behöver inte slåss med bilister om utrymmet, säger Monica Hedborg, som driver Waxholms choklad.

En positiv känsla har även Jenny Broström som står och samtalar med Barbara Pötzsch.

– Det passar bra eftersom det rör sig så mycket folk här på sommaren, säger Jenny Broström.

Gågatan har införts fram till den 1 september och därefter ska kommunen utreda om försöket var lyckat. Enligt en tjänsteman på tekniska enheten säger flera butiksägare att gågatan lett till att omsättningen ökat.

– Den har blivit mer positivt mottagen än jag hade förväntat mig, säger tjänstemannen som vill vara anonym.

Gågator är något av en trend. I Stockholm har på senare tid gågatdelen av Götgatan på Södermalm utökats. I somras infördes även nya gågator på Swedenborgsgatan och Skånegatan med syftet att skapa en levande miljö och attraktivare stad. Försöket i Vaxholm syftar till samma sak, enligt Anne-Charlotte Eriksson, gruppledare för Miljöpartiet.

Som enda parti röstade S emot, då man anser att det var fel att ta bort tolv p-platser. Men förespråkarna menar att de borttagna platserna kompenseras av de ­30–40 nya p-platser som skapats på den tidigare Shell-tomten.

En som är kritisk är Pelle Råsten som sedan 42 år tillbaka driver salongen Hårfager på Hamngatan.

– Det är en kommersiell katastrof. Vaxholmsborna kommer inte ner på stan för de vet inte var de ska ställa bilen. Fyra nya parksoffor gör inte gatan särskilt mysig. De försöker göra om Vaxholm till ett slags Skansen, säger han.

Vad tycker du om att delar av Hamngatan blivit gågata i sommar?