Tunnel ska minska köerna vid Norrtull

På Cederdalsgatan i Vasastan ska trafiken nu minska, hoppas Trafikverket.
På Cederdalsgatan i Vasastan ska trafiken nu minska, hoppas Trafikverket.
Norra länken, ett av Sveriges största vägprojekt, har nu öppnats i båda riktningarna.

Resultatet blir färre bilar i Vasastan, enligt trafikverket.

I måndags öppnades den. En liten oansenlig tunnel i höjd med Norrtull för den som kör norrut på E4:an.

Tunneln är provisorisk – om ungefär ett år öppnar den riktiga och lite mer storslagna infarten i höjd med den nya stadsdelen Hagastaden. Men redan nu kan alltså bilförare köra från Essingeleden till Lidingö eller mot Norrtälje utan att – som tidigare – behöva kryssa in i stan vid Norrtull.

– Det här är en delöppning som kommer att avlasta trafiken in mot stan via Cederdalsgatan och Valhallavägen, säger Håkan Andersson, projektledare för den aktuella tunneldelen.

Men öppningen är enfilig, ganska oansenlig och lätt att missa för den som inte håller ögonen öppna och är rapp på ratten.

Hur ska man få bilförarna att välja den nya vägen?

– Kommer man väl ner i tunnlarna kommer det att gå så pass mycket fortare. Sedan är det givetvis så att det säkert kommer att dröja några veckor innan folk lär sig den nya vägen, säger Håkan Andersson.

Huruvida bilförarna väljer tunneln återstår att se. När samma öppning genomfördes i andra riktningen i mars fick man full effekt på en gång, enligt Håkan Andersson.

– Men den öppningen var så tydlig och alternativen låg inte så nära till hands. Men trafiksiffrorna i Norra länken ökar hela tiden på bekostnad av andra vägar.

Förutom Norrtull och Cederdalsgatan ska Norra länken, enligt prognoserna, göra trafiken glesare på Valhallavägen och mot Roslagstull.

– När allt är klart har vi tillfört ett körfält per riktning och stor vägkapacitet. Det kommer att leda till att köerna i innerstan och på Lidingövägen minskar, säger Håkan Andersson.

Och visst gick det lite fortare. När Lokaltidningen Mitt testade sträckan i förra veckan. 5 minuter och 21 sekunder kortare tid tog det till Lidingö genom tunneln jämfört med den gamla vägen via Roslagstull.

Hur stor minskningen av trafiken i Vasastan blir återstår att se. När Norra länkenprojektet startades lovade Trafikverket att det skulle bli hälften så många bilar på Valhallavägen när första tunneldelen öppnades. Den minskningen blev dock bara 23 procent.

Fakta

13 kilometer enkelriktade vägtunnlar

Norra länken sträcker sig mellan Tomteboda och Värtan samt ansluter till E4 mot Uppsala vid Norrtull och Roslagsvägen vid Frescati.

Första etappen, mellan Norrtull och Värtan öppnade för trafik i november förra året.

I mars öppnades sträckan Nortull-Tomteboda söderut.

Förra veckan ”smygöppnades” samma sträcka åt andra hållet.

Källa: Trafikverket