ANNONS

Nya tunnelbanan till Älvsjö tidigareläggs

Nya tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan tidigareläggs
Trafikborgarråd i Stockholm Daniel Helldén (MP), trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M) och kollektivtrafikregionråd Tomas Eriksson (MP).
Den nya tunnelbanelinjen mellan Älvsjö och Fridhemsplan tidigareläggs.
Bygget som skulle börja 2022 väntas i stället komma igång redan nästa år, enligt ett nytt avtal som majoriteten i Stockholms stad och Region Stockholm presenterade på torsdagen.
ANNONS

Utbyggnaden av tunnelbanans blå linje är igång och i höst väntas även bygget av den gula linjen starta.

Men nu tidigareläggs även den nya linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö.

Den nya tunnelbanesträckan kommer att vara ungefär en mil lång och bestå av sex stationer. Illustration: Mitt i

Ett nytt avtal har gjort det möjligt att starta tidigare, och bygget väntas vara igång redan 2020 – två år tidigare än planerat. Det meddelade representanter från majoriteten i Stockholms stad och Region Stockholm, tidigare landstinget, på en presskonferens på torsdagsförmiddagen.

– Det är en historisk överenskommelse, säger trafikregionrådet i Region Stockholm, Kristoffer Tamsons (M).

Hoppas på att bli klar tidigare

Hans dito i Stockholms stad – Daniel Helldén (MP) är också positiv till beskedet.

– Otroligt roligt. För att klara våra klimatmål behöver vi en stark kollektivtrafik i Stockholm. Det här möjliggör också ett kraftigt bostadsbyggande, säger han.

Den ursprungliga planen är att tunnelbanan ska vara klar 2035, men i och med den tidigare starten hoppas de inblandade även på ett tidigare färdigställande. Men enligt trafikregionrådet Kristoffer Tamsons vill de vara försiktiga med att ange sluttid just nu.

ANNONS

Totalt ska utbyggnaden kosta 12,6 miljarder kronor. Parallellt planeras bygget av 48 500 bostäder.

Nya bostäder – och helt ny linje i SL-trafiken

Sträckningen kostar 12,6 miljarder

Nya tunnelbanelinjen mellan Älvsjö och Fridhemsplan kommer att innehålla sex nya stationer och är beräknat att kosta 12,6 miljarder kronor att bygga.

Tanken är att linjen kommer att kopplas samman med den röda linjen vid Liljeholmen.

Spårväg och t-bana till Älvsjö kan börja byggas tidigare

Byggs på flera håll nu

När det gäller övriga projekt i Stockholms nya tunnelbanenät är bygget av blå linjens förlängning från Akalla till Barkarby redan igång.

Blå linjens förlängning söderut till söderort och Nacka väntas dra i gång 2020, och nya gula linjen från Odenplan till Arenastaden i Solna har så smått kommit i gång nu under hösten.

Stök i trafiken närmaste åren när SL bygger om och bygger ut

Så blir det nya tunnelbanenätet


Nya tunnelbanan liten bild