Tusentals stopp i stans rulltrappor

Ulla Edling tycker det är problematiskt när rulltrappan inte fungerar.
Ulla Edling tycker det är problematiskt när rulltrappan inte fungerar.
Trasiga rulltrappor orsakar både irritation och köer bland resenärerna i Stockholms tunnelbana.

I snitt rapporteras drygt 5 700 fel – varje år.

Nu satsar SL 100 miljoner för att byta ut de sämsta rulltrapporna.

T-Centralen, Fridhemsplan och KTH.

Det är platserna där SL:s kundforum får in flest klagomål på stillastående rulltrappor.

I hela Stockholm är 425 rulltrappor i drift i samband med kollektivtrafiken. Såväl ålder som kvalitet varierar från trappa till trappa. Vissa har varit i drift i snart 60 år. Andra – som vid uppgången på station Rådhuset – är splitter nya.

Kone är den entreprenör som har hand om serviceunderhållet för 385 av rulltrapporna, och enligt deras månadsstatistik rapporteras runt 15 fel per rulltrappa och år. Det ger 475 fel per månad – och drygt 5 700 driftstörningar på ett år.

– De största problemen finns där stegen går in i rulltrappan. När det är sådant här vinterväder dras det in mycket grus och slask, vilket orsakar mer problem, säger Jonas Granzell, affärsområdeschef för rulltrappor på Kone.

Ulla Edling bor i Fredhäll och upplever att Stockholms rulltrappor i stort fungerar bra. På Fridhemsplan har dock en av rulltrapporna ner mot gallerian stått stilla i mer än ett år – något som ställer till problem.

– Det blir riktigt svårt att ta sig hit när varken rulltrappan eller hissen bredvid fungerar. Det är riktigt urkasst, då borde de ju ha mer tillgänglig personal som fixar, säger hon.

Både Kone och SL beräknar att ett tiotal rulltrappor står stilla varje dag. Vilka det är varierar – även små störningar i mekaniken gör att rulltrappan, av säkerhetsskäl, stannar.

– Vi följer upp alla fel och ser vilka rulltrappor som har haft mest fel under en viss period, säger Henry Plogbäck, affärsförvaltare på SL med ansvar för hissar, rulltrappor och spärrar.

– Vilka rulltrappor som krånglar ändras från vecka till vecka. Ser vi många fel försöker vi åtgärda dem direkt, säger han men pekar ändå på högt belastade knutpunkter som platser där rulltrapporna oftare går sönder.

Det handlar om stationer som T-centralen, Slussen och Fridhemsplan. Fler människor i tunnelbanenätet innebär större påfrestningar – och fler fel. När Stockholms växer beräknas också antalet rulltrappor som går sönder öka – och nu ska SL mota olle i grind genom investeringar.

100 miljoner kronor satsas 2013 på 24 nya rulltrappor vid pendeltågsstationer och i tunnelbanenätet, medan 40 miljoner kronor läggs på att byta ut sliten mekanik.

– Vi har tillgänglighet på 96-97 procent, men allting kan bli mycket bättre. Vi byter ut rulltrappor i den takt det är ekonomiskt möjligt, säger Plogbäck.

Fakta

24 nya rulltrappor

Totalt jobbar 40 personer med ­underhåll av de 385 rulltrapporna som Kone ansvarar för serviceunderhållet av.

I snitt rapporterade 15,2 fel per anläggning i oktober.

Totalt ska 24 rulltrappor bytas ut under perioden 2013-2014. De flesta är under upphandling, men SL har klara avtal för sju rulltrappor i Akalla, Bergshamra, Kista, Stadshagen och vid Rådhuset. Källa: SL